Hirdetés
Egészséges étel gyermekeinknek

Egészséges étel gyermekeinknek

Ha azt kérdik tőle, mit is enne ebédre, a pilláit villogtatva, ártatlan mosollyal a szemében azt mondja, hát tudjátok, mit szeretnék...

Hirdetés
Hirdetés

Az angyali tekintetű illetőt Gáspárnak hívják, és hét évesen már mindenért rajong, ami az édesség varázsszó alatt szerepelhet. A paletta széles, a sort a csokoládé nyitja, rögtön ezt követi a gumicukor, majd a savanyú, édes, kerek és szögletes cukorkák jönnek, végül a csokoládékrém - szigorúan kanállal mérve.

Szerencsére Gáspárt viszonylag könnyű meggyőzni arról, hogy azért szükség lehet főzelékre, gyümölcsre, egészséges táplálékra is. Ez a kisfiú ugyanis nagyfiú szeretne lenni, pont, mint a bátyja. Elég erre emlékeztetni, na jó, viszonylag gyakran, s már neki is lát a főtt ételnek, kissé morózus tekintettel. De legalább eszik.

Nincs minden anyuka olyan könnyű helyzetben, mint Gáspáré. A magyar gyerekek egyötöde ugyanis nem reggelizik, napközben többnyire gyors ételeket, édességet eszik, s mindezt cukrozott üdítőkkel öblíti le. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet adatai szerint (2006) a gyermekek kevés, a fejlődésükhöz elengedhetetlenül szükséges fehérjét, élelmi rostot és finomítatlan szénhidrátot tartalmazó élelmiszert fogyasztanak, miközben túlságosan magas cukorbevitellel terhelik szervezetüket.

Ráadásul a különböző zsírokból a kedvezőtlenebb élettani hatású telített (főként állati eredetű) zsírokat fogyasztják inkább, s emellett ételeik kevés ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaznak. S ha mindehhez hozzátesszük, hogy száz magyar gyermekből tizenöt már kövérnek számít, belátható, hogy gyermekeink étkezési szokásainak megváltoztatása, az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásra, a rendszeres testmozgásra való tudatos felkészítés nem várathat magára. Ezért is folytatja még intenzívebben az Országos Egészségfejlesztési Intézet Nagyranövök Mozgalmát, s honlapján (www.nagyranovok.hu) naprakész információkkal, az egészséges életmód, a helyes táplálkozás és a rendszeres testedzés témájában tanácsokkal, receptekkel, tanulmányokkal segíti a szülőket és a szakembereket.

Az egészséges táplálkozás alapjait gyermekkorban kell elsajátítani

Túlsúlyos gyermekekkel már az óvodában találkozunk. Ha a szülő vagy az óvó néni idejében nem figyel fel a plusz kilókra, az túlsúly hátterében meghúzódó helytelen életmódra vagy a helytelen táplálkozásra, a lelki, testi problémákra, akkor kisiskolás korra már túlsúlyos, esetleg elhízott gyerekek lesznek a %u201Epufók" ovisokból, akik később túlsúlyos felnőtté válhatnak. Ennek tükrében érthető igazán, hogy miért kell az egészséges életmód, a rendszeres testmozgás, a helyes táplálkozási szokások kialakítását már gyermekkorban elkezdeni.

Ez az az időszak, amikor megalapozhatjuk a majdani felnőtt egészségét, amikor megfelelő mennyiségű és minőségű étrenddel, aktív életmóddal, egészségmegőrző szemléletet alakíthatunk ki gyermekeinkben. Minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke egészséges legyen. S ha elfogadja, hogy ennek két legfontosabb eleme a kiegyensúlyozott étrend, a változatos táplálkozás, valamint a testmozgásban gazdag életmód kialakítása - már sokat tesz gyermeke egészségéért.

Akkor mit is egyenek a gyerekek?


Téved, aki azt hiszi, hogy egy egészséges gyerek számára létezik tiltólista. A fejlődésben levő gyermek étrendjében (figyelembe véve az életkort) minden ételnek, élelmiszernek helye van, de vannak betartandó mennyiségek a napi ötszöri étkezés mellett. Nem elég csupán ebédre jóllakni, vagy éppen kiadósan reggelizni. Ahhoz, hogy a gyerekek szellemi és testi teljesítőképességük legjavát adhassák, hogy egészséges mértékben fejlődhessenek, valamennyi étkezés, így a reggeli, a tízórai, az ebéd, az uzsonna és a vacsora is szükséges.

Az úgynevezett étrendi piramis a gyermekek számára is meghatározza - rajzos, grafikus formában -, hogy a főbb élelmiszer csoportokból milyen arányban ajánlott enniük. A piramis talapzatát - ebből kell a legtöbbet fogyasztani - a rostokban gazdag gabonafélék alkotják. Erre épülnek a zöldség- és gyümölcsfélék, s ha feljebb haladunk, a tej és tejtermékek valamint a húsok és húskészítmények következnek. A piramis csúcsán pedig, a szervezet számára kisebb mennyiségben szükséges zsiradékban gazdag ételféleségeket és az édességeket találjuk.

A szükséges étrendi összetevők


Fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, rostok, ásványi anyagok és a folyadék kiegyensúlyozott mértékben kell, hogy szerepeljenek gyermekeink étlapján.

A fehérjék között az állati eredetű hús- és húskészítmények, hal, tojás, tej és tejtermékek, valamint a növényi eredetű hüvelyesek (borsó, bab, lencse stb.), olajos magvak és a gabonafélék állnak. A legnagyobb szénhidrát tartalmú élelmiszerek sorában a gabonaféléket és az azokból készült ételeket, a zöldségeket és gyümölcsöket, a száraz hüvelyeseket találjuk, de az édességek is ide tartoznak. Zsiradékra is szüksége van a szervezetnek, hiszen koncentrált energiaforrások, amelyek fő forrásai a hús- és húskészítmények, tej és tejtermékek, az olajos magvak, a halak, valamint az állati eredetű zsírok, amelyek helyett inkább a telítetlen zsírsavakat tartalmazó, növényi eredetű olajokat válasszuk. A nyers zöldség és gyümölcs rengeteg vitamint és a szervezet számára nélkülözhetetlen rostot is tartalmaz. A bőséges rostfogyasztás (zöldségek, gyümölcsök, olajos magvak és teljes őrlésű gabonaipari termékek) különösen ajánlott a gyermekeknek, mivel csökkentik az elhízás esélyét, és megfelelően karbantartják az emésztést.

Az ásványi anyagok közül többek közt a vas, a kálium, a kalcium és a kis mennyiségű konyhasó formájában fogyasztott nátrium, a kiegyensúlyozott étrendből bizonyosan nem hiányoznak. Mint ahogy a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is fontos szerepet játszik a szervezet élettani folyamataiban.

Gyermekeink elmerülhetnek a játékban, így elfelejtenek inni, ezért gyakran meg kell kínálnunk őket folyadékkal, hiszen az ő szervezetük érzékenyebben reagál az elégtelen italfelvételre.

Ne feledjük, a kiegyensúlyozott táplálkozásnak óriási szerepe van a gyermekkori egészséges életmód kialakításában, de emellett a napi egy órányi aktív testmozgás, a szabad levegőn eltöltött játék, sport, az életkornak megfelelő mennyiségű tanulás és pihenés mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy gyerekeink egészségesen fejlődjenek.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend