Hirdetés
Védjük ki a munkahelyi stresszt!

Védjük ki a munkahelyi stresszt!

Szorító határidők, erőnket meghaladó mennyiségű munka, túl nagy felelősség, látszólag megoldhatatlan konfliktusok a közvetlen főnökkel.  Vajon mi lehet a megoldás arra, hogy elkerüljük a munkahelyi stresszforrásokat? 

Hirdetés
Hirdetés

Megdöbbentő adat, hogy az EU-tagállamokban végzett felmérés szerint 40 millió munkavállalót veszélyeztet napjainkban a munkahelyi stressz. Hazánkban egyes számítások szerint a munkavállalók 60 százalékát sújtja a pszichés és fizikai tüneteket, később megbetegedéseket is kiváltó munkahelyi stressz. Mi számít stressztényezőnek? A munkavállalók által legtöbbször említett ok az időhiány, de legalább ilyen súllyal bír, ha kedvezőtlen munkafeltételek között kell dolgozniuk, ha nem kontrollálják munkájukat, vagy ha úgy érzik, nem becsülik kellőképpen teljesítményüket. Tehát szinte bármi okozhat stresszt, ám ezt nem foghatjuk csupán a körülményekre. Ugyanis a mi egyéni felelősségünk is, hogy felismerjük a munkahelyi stresszt és tegyünk ellene.

Osszuk be az időnket, dolgozzunk csapatban!

"Ma már egyre többen tudják, hogy a munkahelyi stressz milyen káros következményekkel járhat. Felléphetnek olyan testi tünetek, mint a tartós fejfájás, emésztési problémák vagy mozgásszervi megbetegedések. A pszichés tünetek közül sajnos kiemelkedik a depresszió - magyarázza Galgóczi Dóra, az Országos Egészségfejlesztési Intézet munkatársa. "A munkahelyi stressznek számtalan oka lehet, a legfontosabbak a kedvezőtlen munkafeltételek, a túlterhelés, a túl nagy vagy éppen túl kevés felelősség, a kontroll hiánya, a munkavállaló munkahelyi szervezetben elfoglalt, számára elfogadhatatlan szerepe, a főnök-beosztott közötti konfliktusok, az előrelépés lehetetlensége. A leggyakrabban tapasztalt jelenség ezek közül az időhiány. Nem véletlen, hogy felmérésünkben részt vett munkavállalók kiemelkedő problémaként említik az ebből fakadó stresszt, ami elsőre kiküszöbölhetetlennek látszik. Pedig ez ellen is létezik megoldás. Például az, ha naponta összeírjuk a teendőinket, fontossági sorrendet állítunk fel a fontos és kevésbé fontos munkák között. Így kivédhetjük, hogy elússzon a napunk, és így az esetleges hibákból eredő javításokra is jut idő.

Sokan panaszkodnak a túlterheltségre, a rengeteg feladatra. Ebben az esetben a legjobb megoldásnak a csapatmunka kínálkozik. Hogyan hozzuk ezt főnökünk tudomására? Semmiképpen ne úgy, hogy saját alkalmatlanságunkat ecseteljük. Kerüljük el az olyan mondatokat, hogy "én erre nem vagyok alkalmas." Minden ilyen beszélgetésnél pozitív hozzáállásról biztosítsuk főnökünket, azaz tárjuk fel előtte, hogy az adott feladat megoldása több olyan részterületet fed le, amelyben kollégáink tudása és tapasztalata elengedhetetlen. A csapatmunkában megoldott feladat legtöbbször nagyobb sikert és hatékonyságot jelent a cég számára is.

Ezek a problémák és megoldásaik csak példák, hiszen a munkahelyi stressz kivédésének számtalan metódusa létezik, amelyek fejleszthetők és elsajátíthatók."

És még mit tehetünk? Tippek a stressz ellen

A munkahelyi stressz más megelőzési módjai szinte megegyeznek az egészséges életmód általános szabályaival: a kiegyensúlyozott táplálkozástól a rendszeres sportoláson át a káros szokások elhagyásáig és a szűrővizsgálatokon való részvételig. Az is biztosnak látszik, hogy a hónapokon át tartó, akár napi 10-12 órai és hétvégi munkát nem lehet ellensúlyozni csupán a nyári rendes évi szabadsággal.

Az alábbi egyszerű tippekkel mi is tehetünk a stressz megelőzéséért:

  • Bármennyire sok dolgunk is van, próbáljunk meg egy időben csak egy feladattal foglalkozni.
  • Ehhez segítség lehet, ha minden hét elején - aztán minden nap reggelén, - átgondoljuk a fő feladatokat, és listát írunk róluk. Ne próbáljuk magunkat görcsösen tartani ehhez a listához, inkább csak iránymutatásként kezeljük.
  • Egy kis barátkozás oldottabb hangulatot teremt. Ismerjük meg jobban a kollégáinkat, beszélgessünk időnként másról is, mint munkáról.
  • Stresszhelyzetben tudatosan igyekezzünk lelassítani a légzésünket. Ezzel azt üzenjük az idegrendszerünknek, hogy megnyugodhat, nincs vészhelyzet. Máris képesek leszünk higgadtabban szemlélni az eseményeket.A szobanövények meghittséget, otthonosságot sugároznak, és közben az iroda levegőjét is frissítik. Ugyanígy jókedvre derítenek például a színes íróeszközök. Ennél merészebb ötletek megvalósítása már csak a képzelőerőnkön és a munkahely nyitottságán múlik.

A munkahelyen is múlik

Szerencsére egyre több munkáltató gondolja úgy, hogy a munkahelyi stressz leküzdésében segíteniük kell a dolgozókat. A Szívbarát munkahely pályázatának nyertesei sokat tesznek azért, hogy munkatársaik számára a naponta adódó feladatok ne okozzanak orvosolhatatlan stresszt. Az Alcoa-Köfém Kft.-nél például létezik egy éjjel-nappal hívható, ingyenes, anonimitást garantáló telefonszám, ahol a munkatársak hívását pszichiáter fogadja. Ezen a számon nemcsak a munkahelyi konfliktusok okozta problémákat tárhatják fel a szakember előtt a segítséget kérők, hanem akár magánéleti gondjaikat is. De munkaidőn belül gyógytornászok járják végig a különböző munkahelyi egységeket, napi 15 perc lazító tornát biztosítva azok számára, akik ezt igénylik.

A Mediaedgecia Hungary Kft. minden nap egészséges reggelivel, valamint a rugalmas munkaidő bevezetésével támogatja dolgozóit. Emellett úgy gondolják, hogy a munkahelyi stressz kezelésének fontos eleme a sportolás biztosítása, ezért a férfiaknak hetente egyszer közös futballozást, a hölgyek számára pedig kosárlabdázási lehetőséget biztosítanak bérelt teremben, és fitneszterembe szóló ingyenes bérlettel támogatják az aktív életmódot. A kerékpárral munkába járók számára tusolási-öltözködési lehetőséget és zárt tárolóhelyet biztosítanak.

A Szívbarát Munkahely pályázat különdíjasa a Menhely Alapítvány. Az itt dolgozók hatékony segítséget kapnak az egészséges életmód elsajátításához azzal, hogy a programok költségeinek egy részét ők maguk fedezik. Így motiváltabbak lesznek arra, hogy be is fejezzék például az elkezdett fogyókúra versenyt, hogy aktív résztvevői legyenek a céges futóversenynek, hogy folyamatos edzés után elinduljanak a Balatonátúszó versenyen. A munkahelyi stresszkezelés egyik módja például, hogy közös programokon vesznek részt: kirándulásokon és tömegsport rendezvényeken. Az ilyen helyszínek jó lehetőséget biztosítanak arra, hogy kissé eltávolodva a mindennapoktól más oldaláról ismerjék meg egymást a munkatársak. Vallják, egy ilyen közösen eltöltött nap után másként indul a hét, és több odafigyeléssel tudják a munkájukat végezni.

Nap mint nap stresszhatásoknak vagyunk kitéve. Jelentős százalékuk kivédhető, ha felismerjük őket, megelőzzük a lehetséges konfliktusokat, a túlterhelést. Rajtunk is múlik, hogy hogyan, milyen fegyvertárral védekezünk a stressz ellen. Tegyünk mindannyian a munkahelyi stressz ellen!

Forrás: Akció PR Ügynökség

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend