Hirdetés
Tények a tojásról

Tények a tojásról

A tojás az egyik legősibb és legértékesebb táplálékunk. Nem csak önállóan, hanem számos étel alkotórészeként is fogyasztjuk. Egész évben beszerezhető és könnyen tárolható.

Hirdetés
Hirdetés

Tojás, az ideális táplálék

Egy átlag tyúktojás 50-65 gramm, melynek 10 százaléka héj, 60 százaléka fehérje, 30 százaléka sárgája. Átlagos tápanyagtartalma: 68 kcal, 5,4 g fehérje, 4,8 g zsír, 0,3 g szénhidrát. Vitamintartalma is jelentős, hiszen a C-vitaminon kívül az összes vitamin megtalálható benne (A, D, E, B2, B6, B12, folsav, pantoténsav stb.). Az ásványi anyagok közül foszfort, vasat, cinket, kalciumot, nátriumot, káliumot, szelént, magnéziumot tartalmaz. A tojás zsírtartalma és összetétele is ideálisnak mondható, több mint 60 százaléka telítetlen zsírsav. A tojást elsőrendű fehérjeforrásként tartjuk számon, hiszen a szervezet működéséhez elengedhetetlen, esszenciális aminosavakat is tartalmaz. Egy tojás a napi fehérjeszükségletünk 12 százalékát fedezi, könnyen emészthető formában.

Hogyan járul hozzá egészségünkhöz a tojás?

A tojásban lévő vitaminok és ásványi anyagok számos biokémiai folyamatban vesznek részt, biztosítják szervezetünk zavartalan működését. Az A-vitamin szerepet játszik a növekedésben, a csontok, a fogak, az íny, a bőr és a haj egészségének megőrzésében. A D-vitamin szabályozza a kalcium és foszfor felszívódását, befolyásolja a csontképződést. Az E-vitamin akadályozza a vérrögképződést, segít a szív és érrendszer egészségének megőrzésében. A B-vitamin-csoport tagjai szabályozzák a fehérje-zsír-szénhidrát anyagcserét, biztosítják az idegrendszer megfelelő működését. A foszfor építőanyagot biztosít a csontok és a fogak számára. A vas nélkülözhetetlen a hemoglobin képződéséhez. A cink számos enzim alkotórésze, serkenti az immunrendszer működését. A kalcium lehetővé teszi az izmok összehúzódását, szilárdítja a fogakat és a csontokat.

A koleszterinkérdés

A fentiek alapján a tojás méltán kiérdemelte a "tökéletes táplálék" jelzőt.

A tojássárgában lévő koleszterin (190 mg) viszont sokakat óvatosságra intett a tojásfogyasztással kapcsolatban, holott a koleszterin minden állati és emberi szervezet számára nélkülözhetetlen vegyület, hiánya az élettel összeegyezhetetlen. Egészséges emberben még az extrém nagy koleszterinbevitel sem eredményezi a vérszint kóros emelkedését, mert a már föl nem használódott és így fölöslegben maradó mennyiségtől megszabadítja a szervezetet az úgynevezett elimináció (a szervezet hatékony mechanizmusa, mely eltávolítja a már fölös koleszterint).

A kilencvenes évek közepéig még a koleszterintartalom szerepelt az első helyen az öt legfontosabb rizikófaktor hazai listáján, mára - végre - visszaszorult az utolsó helyre, átadva előkelő helyét a telített zsíroknak, melyeknek vérkoleszterint növelő hatása kétszerese a koleszterinének. (A másik három faktor: a túlzott kalóriabevitel, az elhízás és a mozgáshiány.)

Tehát az alkalmankénti - akár másnaponta - nagyobb koleszterinfogyasztás, legyen az belsőség vagy soktojásos rántotta, nem vezet a vérszint emelkedéséhez. Ráadásul mindkét eledel hatékonyan beindítja és működteti az emésztés folyamatát, mely hozzájárul az elimináció fokozódásához is.

Csácsi Ibolya, dietetikus

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend