Hirdetés
Te is kiégtél? Ezek a jelei!

Te is kiégtél? Ezek a jelei!

Az aktív magyar munkavállalók 86%-a kisebb vagy nagyobb mértékben ki van égve – derült ki a Selfmapping HR teszt legújabb kutatásából. Noha a kiégés a legveszélyesebb és a leggyakoribb pszichés stresszbetegség, odafigyeléssel el lehet kerülni.

Hirdetés
Hirdetés

A Selfmapping HR stressz-és kompetenciateszt legfrissebb eredményei szerint az aktív magyar munkavállalók 39%-ának enyhe/kezdeti kiégéses tünetei vannak, amelyek még könnyen visszafordíthatóak. 37%-uknál már közepes szintű a kiégés, azaz egyre többször vagy tartósan vannak jelen a tünetek, de ezek még csak középsúlyosak. 10%-uk van a rizikó zónában, ahol már erősen érzékelhető a teljesítmény visszaesése, a kapcsolatok romlása, és többen felmondást fontolgatnak. Mindössze 14%-uk van tökéletesen jól, náluk nyoma sincs a kiégésnek. A Selfmapping eredményei szerint a kiégés a legveszélyesebb a pszichés stresszbetegségek közül, érdemes tehát odafigyelni rá és az intő jelekre. A közel 1 000 válaszadó többsége, akiket a teszt a kiégés szempontjából vizsgált, kis- és középvállalatok, valamint multinacionális cégek alkalmazottai, de kis arányban található köztük egyéni kitöltő is.

Te is kiégtél? Ezek a jelei!

A kiégés tartós stressz következtében létrejövő fizikai, érzelmi és mentális kimerülés, amely beavatkozás nélkül folyamatosan súlyosbodik. Dr. Marik Ágnes pszichiáter, tréner és coach, a Selfmapping szakmai vezetője szerint a munkavállalók nagy részének fogalma sincs arról, hogy ki van égve, pedig a tünetek könnyen észrevehetőek. Jelei a türelmetlenség, ingerültség, rugalmatlanság, ennek következményeként az emberi kapcsolatok romlása. A kiégésben szenvedő ember egyre közönyösebb a munkájával és másokkal, valamint önmagával szemben, és egyre kevésbé képes kipihenni magát. Először elég a hétvége a feltöltődésre, aztán már csak egy hosszabb szabadság, végül már az sem. A felmondás oka gyakran az ebből a helyzetből való menekülés, enélkül ugyanis bekövetkezhet a végállapot, az ún. vitális kimerülés. Ilyenkor a munkavállaló olyan, mint akinek élni sincs ereje.

„A legfontosabb, hogy megszüntessük a stressz hátterében lévő tényezőket és gyűjtsünk minél több energiát. Mivel a stressz mögött számos tényező meghúzódhat, nincs egyetemes recept, amivel küzdeni lehet ellene. Az önbizalomhiány, az önérvényesítés gyengesége, a konfliktuskerülés, a bizalmatlanság, a maximalizus éppúgy oka lehet, mint a kaotikus belső folyamatok vagy a rossz csoportlégkör.” – mondja dr. Marik Ágnes. A szakember szerint a kiégést el lehet kerülni, ám ehhez tudnunk kell, mi okoz számunkra stresszt. Erősíteni kell magabiztosságunkat, és nem szabad arra várni, hogy majd mások változnak, vagy magától megszűnik az ok, hanem tegyünk érte, hogy ez így is legyen. Ha hiszünk tudásunk, tapasztalatunk és munkánk értékében - és reálisan látunk -, akkor hiszünk abban, hogy érdemes tenni önmagunkért és másoknak értünk. Emellett ne soroljuk leghátulra a saját kikapcsolódásunkra szánt időt, mert akkor ez sosem jön el. Keressünk pihentető, energizáló szabadidős tevékenységet, és tartsuk ezt fontosnak - javasolja a szakember.

Forrás: www.selfmapping.com

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend