Hirdetés
Szorul a hurok...

Szorul a hurok...

Székrekedés, szorulás: pontos és szemléletes kifejezések arra a problémára, amikor képtelenek vagyunk „produkálni”. A nehéz székelés oka a legtöbbször nem súlyos, és egy kis életmódváltással orvosolható. Ám bizonyos esetekben rosszindulatú elváltozás is lehet, ezért ne hagyjuk figyelmen kívül!

Hirdetés
Hirdetés

Akkor beszélünk székrekedésről, ha a székletürítés nehéz vagy ritkán történik. Nehéznek tekinthető akkor is, ha naponta többször is sikerül, de az „eredmény” kis mennyiségű, kemény, és csupán erőlködésnek köszönhető. Ritkának pedig akkor mondjuk, ha hetente három alkalomnál kevesebbszer kerül rá sor.

Rosszindulatú?

Fontos tudnunk, hogy a rosszindulatú vastagbéldaganatok egynegyede először székrekedés formájában jelentkezik. Ezért mindenképpen komolyan kell vennünk ezt a tünetet, különösen, ha első alkalommal jelentkezik, ha megváltoztatja a székelési szokásainkat, illetve ha vér is van a székletben.

Szorul a hurok...

Gasztroenterológus vagy proktológus zárhatja ki a daganat lehetőségét. Ha az derül ki, hogy nem daganatról van szó, meg kell vizsgálni, milyen egyéb ok állhat a háttérben.

Egyéb eredetű

Akut székrekedés:

  • bélelzáródás
  • hasi gyulladásos folyamat
  • baleset miatti vagy műtét utáni inaktivitás
  • új gyógyszer mellékhatása
  • utazás
  • étrendváltoztatás (például böjt vagy drasztikus fogyókúra)

Krónikus székrekedés:

  • táplálkozási hiba: alacsony rosttartalmú étkezés
  • elégtelen folyadékbevitel (ezt jelzi a kemény széklet)
  • elégtelen kalóriabevitel (például különböző diéták során)
  • bizonyos ételek (csokoládé, kakaó, banán) túl gyakori fogyasztása
  • túlzott hashajtóhasználat (rendszeres szedése kimeríti a bélizomzatot)
  • mozgásszegény életmód
  • pszichés ok

Betegség okozta székrekedés:

  • pajzsmirigy-alulműködés
  • Parkinson-kór
  • stroke

Mi a megoldás?

Ha lehet, orvosoljuk természetes úton a problémát!

Módosítsunk a táplálkozási szokásainkon! Fokozzuk a rostbevitelt! Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű gabonát, például korpát, búzacsírát, lenmagot! Jó, ha tudjuk, hogy többek között az asztalt szilva és a füge hashajtó hatású. Fogyasszunk naponta legalább két liter folyadékot!

Növeljük a fizikai aktivitást! Végezzünk hasizomgyakorlatokat! Idősek sétáljanak naponta egy félórát!

És még valami: alakítsuk ki a rendszeres székelés szokását. Jó, ha a székletürítést mindig a nap bizonyos szakában végezzük, nyugodt körülmények között. Gyermekeinket is szoktassuk rá erre!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend