Hirdetés
Szivárványos táplálkozás

Szivárványos táplálkozás

Az egészséges táplálkozás egyik alapelve, hogy együnk naponta 4-5 adag zöldséget és gyümölcsöt. A fogyókúránkat az is segítheti, ha hetente tartunk egy gyümölcsnapot, vagy ha a krumpli–rizs–tészta köretet zöldségre cseréljük. A következőkben az is kiderül, mi a jelentősége a zöldségek és gyümölcsök színének.

Hirdetés
Hirdetés

A növényekben a vitaminokon, a nyomelemeken, a szénhidrátokon és az elenyésző mennyiségben jelen lévő fehérjéken és zsiradékokon kívül olyan különleges hatóanyagok is megtalálhatók, amelyekre a színekből tudunk következtetni. Ezek az anyagok részt vesznek a növények anyagcseréjében, vonzzák a hasznos rovarokat, ugyanakkor védhetik is a növényt a kártékony élőlényektől.

Sokáig mégis csupán festékek alapanyagaként hasznosították a növényi színezékeket, és nem tulajdonítottak nekik jelentőséget az emberi egészség szempontjából.

Ma már tudjuk, hogy a zöldségek és gyümölcsök színe egészségvédő hatásuk jellegére is utal. Minél élénkebb a szín, annál nagyobb arányban tartalmazza a növény a rá jellemző hatóanyagot!

Zöld

A zöld talán a legerősebb egészségvédő színanyag. Főleg a klorofill felel az élénk színért, de a mélyebb árnyalatok kialakulásában az izotiocianátok és más indolvegyületek is szerepet játszanak. Ezek olyan természetes katalizátorok, amelyek segítik a máj működését. A leghatékonyabb zöldségek a fejes saláta, a káposzta, a petrezselyemzöld, a kelkáposzta és a brokkoli mellett az articsóka, az uborka, a cikória, az endívia, a petrezselyem, a rukkola, a spenót, a cukkini, az olívabogyó és a kivi.

Zöldessárga

A zöldessárga színt a lutein és a zeaxantin alakítja ki, amelyek rendkívül jó hatással vannak a szemünkre. Az előbbi elsősorban a látómezőt óvja, míg az utóbbi hatékony a hályog kialakulásának megelőzésében. Ilyen zöldségek a zöldpaprika, a zöldbab, az avokádó, a spenót vagy a tök.

Sárga

A sárga színt a kriptoxantin adja. Antioxidáns hatású, és segíthet a sérült sejtek szerkezetének helyreállításában, a regenerálásban. Ebből a célból fogyasszunk citromot, ananászt vagy kukoricát!

Szivárványos táplálkozás

Narancssárga

A narancsszínt a sokat emlegetett karotin és béta-karotin adja. Ez szükség szerint képes A-vitaminná alakulni a szervezetben. Nagyon fontos a haj, a bőr, a köröm épségének és szépségének megőrzésében. A szem egészségét is hatékonyan óvja. Remek antioxidáns. Fogyasszunk sok sárgarépát és sárgadinnyét!

Piros

A piros színt okozó likopin a narancssárga színű karotin módosulata, ám ez nem tud A-vitaminná alakulni a szervezetben. Ennek ellenére ez is jótékony antioxidáns hatású, és ez is védi a szemet. Egyes vélemények szerint a prosztatát, a tüdőt és a szívet is óvja. Rendkívül egészséges a paradicsom, a gránátalma, a ribizli vagy a rózsaszín grépfrút.

Lila

A vörös vagy lila színért az antociánok felelnek (az E163 is antocián: természetes színezékként használják az élelmiszeriparban). Ezek is nagyon hatékony antioxidánsok, amelyek csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, gátolják a vérrögök képződését. Szerencsére széles a vörös és lila zöldségek, gyümölcsök választéka: ilyen a cseresznye, az áfonya, a málna, a szeder, a cékla, a szilva, a padlizsán vagy a lila káposzta. Ne feledkezzünk meg a szőlőről, sőt, a belőle készült borról sem!

Barna

Jó, ha tudjuk, hogy bár nagyon egészségesek, a barna és bézs színű növényi táplálékok – mint a kukorica (131 kcal/ 100g), a szárazbab (338 kcal/ 100g) vagy a burgonya (90 kcal/ 100 g) –, de aránylag a magas a kalóriatartalmuk.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend