Hirdetés
Paleolit diéta: érvek és ellenérvek

Paleolit diéta: érvek és ellenérvek

Rendkívül divatos mostanság a paleo-diéta. A huffingtonpost.com segítségécel most leírjuk ennek a szigorú étrendnek a jó és a rossz oldalait.

Hirdetés
Hirdetés

Sokan sokféleképpen foglalkoznak manapság a paleolit diétával. Nálunk is megjelent már néhány érdekes cikk a témában. Most a huffingtonpost szakemberének segítségével vsszük sorra ennek az életmódnak az előnyös és előnytelen oldalait.

Bizonyos szempontból a paleolit korszak emberei nagyon helyesen táplálkoztak, hiszen sokkal több rostot, fehérjét, omega-3 zsírsavat, telítetlenzsírt, vitamint és ásványi anyagot ettek, mint a jelenkor embere. Ráadásul sokkal kevesebb telített zsírt és sót fogyasztottak.

Az elvakult paleo-rajongók azonban hajlamosak elsiklani a tény felett, hogy a vadászó-gyűjtögető népek nem éppen remek egészségi állapotukról voltak híresek: szervezetük tele volt élősködőkkel, fertőző betegségektől szenvedtek, és az érelmeszesedés is jellemző volt rájuk. Viszont az is tény, hogy a mai emeber diétája sem megfelelő. Például soha eddig még nem fogyasztottunk annyi mesterséges és feldolgozott ételt, mint manapság.

A paleolit táplálkozás ezeknek az ételeknek a fogyasztását pártolja:

  • állatok (az állat minden része: hús, belső szervek, csontvelő, porcok)
  • állati eredetű termékek (tojás, méz)
  • zöldségek és gyümölcsök
  • magvak
  • hozzáadott zsírok.

Paleolit diéta: érvek és ellenérvek

Ami hiányzik belőle:

  • gabonafélék
  • olajok
  • hüvelyesek
  • tejtermékek.

Valóban száműzni kell a hüvelyeseket és a gabonaféléket?

A paleo szabályai szerint a hüvelyesek azért nem kívánatosak, mert sok bennük az anti-tápanyag, ami tápértéküket egyenlővé teszi a nullával. De ez szerencsére nem igaz! Főzéssel ugyanis megszüntethető az anti-tápanyag hatás, és ráadásul néhány anti-tápanyag még jót is tesz nekünk.

A gobonafélékkel az a gondjuk a paleolit étrend pártolóinak, hogy gyulladást okoznak a szervezetben, ami egészségkárosodáshoz vezethet. Ha valaki liszt- vagy gluténérzékeny, akkor ez igaz is, amúgy viszont nem. A teljes kiőrlésű gabonák jót tesznek a szervezetünknek.

Végeredményében azt mondhatjuk, hogy ezeknek az ételeknek a száműzése rossz ötlet.

Jó dolgok a paleoban:

  • feldolgozatlan ételek
  • fehérjék
  • zöldségek és gyümölcsök
  • egészséges zsírok

támogatása. Ha ezeket táplálkozásunk részeivé tesszük, már jók vagyunk.

A legnagyobb probléma azonban (túl a gabonafélék, hüvelyesek és tejtermékeke teljes mellőzésén túl) az, hogy egy diéta, ami ilyen egzakt szabályokat alkot nem lehet jó mindnkinek. Lehet szigorú szabályok szerint élni egy ideig, de ha nem válik a részünkké, akkor nem tudjuk életmóddá tenni.

Mit tehetünk meg még ma?

Együnk kicsit több friss zöldséget, gyümölcsöt!
A feldolgozott ételeket cserélkük le valami egészségesebbre! (Nem kell mindet egyszerre, csak párat)
Irány a szabad! Egy kis friss levegő és mozgás jót fog tenni.
Feküdj le egy kicsit korábban, hogy kielégítő pihenésban legyen részed.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend