Hirdetés
Napi három kávé a DNS-ünkért!

Napi három kávé a DNS-ünkért!

Napi három csésze kávéval sokat tehetünk DNS-ünk védelméért – állítja egy új kutatás.

Hirdetés
Hirdetés

Azoknál, akik nagyjából három csésze sötét pörkölésű kávét ittak naponta, huszonhét százalékkal kevesebb volt a DNS száltörés a fehérvérsejtekben, mint a kizárólag vizet fogyasztóknál.

A kávébab gazdag különböző bioaktív összetevőkben, például klorogénsavban. Utóbbi komponens mennyisége különösen a zöld kávébabban jelentős, de a pörkölt kávészemekben is megtalálható. A vegyületek számos jótékony tulajdonsággal rendelkeznek, többek között gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatással bírnak, védenek az oxidatív stressz ellen. Az oxidatív stressz során az antioxidánsokhoz képest túl sok reaktív oxigén keletkezik, amely a sejtek roncsolódásához és DNS száltöréshez vezet. Normál esetben a sejt javítómechanizmusa ki tudja javítani az örökítőanyagban keletkező hibákat, ha viszont a roncsolódások túlságosan kiterjedté válnak, káros mutációk halmozódnak fel.

Napi három kávé a DNS-ünkért!

Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a kávéfogyasztás a fehérvérsejtekben bekövetkező oxidatív károsodást csökkenti. Azzal kapcsolatban viszont nem végeztek vizsgálatokat, hogy a spontán módon történő DNS száltöréseket milyen mértékben képes mérsékelni.

A kutatásban nyolcvannégy egészséges felnőtt férfit vizsgáltak. A résztvevők fele napi 750 milliliter arab kávét kapott négy héten át, másik felük pedig ugyanennyi sima vizet fogyasztott. Minden alanyt megkértek, hogy ne változtassanak étrendjükön és kerüljék az egyéb koffeintartalmú termékeket. A résztvevőktől rendszeresen, két órával a kávé vagy víz elfogyasztása után vért vettek.

A tanulmány kezdetén még mindkét csoport DNS-e hasonló mértékben károsodott, később azonban a száltörések a kávéivóknál huszonhét százalékkal csökkentek a kontroll csoporthoz képest. A kutatók szerint mindez azt mutatja, hogy a kávéfogyasztás védi a DNS-t, ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy kizárólag a kávéivás nem fog senkit sem egészségesen tartani. A teljes publikációt az European Journal of Nutrition című szaklapban lehet elolvasni.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend