Hirdetés
Mozogjon (óvatosan) akkor is, ha szívbeteg

Mozogjon (óvatosan) akkor is, ha szívbeteg

Máté 45 évesen, mellkasi fájdalmak és karzsibbadás miatt ment az orvoshoz, de néhány apróbb vizsgálat után hazaküldték, és életmódváltást javasoltak neki. Nem vette komolyan, továbbra sem lazított, a cigarettát nem tette le, és három hónap múlva szívinfarktussal vitték kórházba, katéterezni kellett. Az akut szakaszon most már túl van, épp itt az ideje, hogy változtasson életén. Szakértőinktől kértünk ismét segítséget, mit sportolhat, ehet, hogyan élhet, aki szív- és érrendszeri problémákkal küzd.

Hirdetés
Hirdetés

 

 

A szív- és érrendszeri betegségek rengeteg embert érintenek, a fejlett országokban a népesség fele hal meg ilyen probléma miatt, és a korai halálozás egyik legjellemzőbb fajtája is ez. A rendszeres testmozgás nem csak a szívbetegségek megelőzésében hasznos, de a kialakult szívproblémákon is javíthat, ha megfelelő mennyiségben és formában alkalmazzák. Míg régen a szívbetegeket inkább eltiltották a mozgástól, addig ma kifejezetten javasolják az orvosi ellenőrzés mellett végzett testedzést, mondta el Sekk Patrícia, a Prima Medica Egészségcentrumok gyógytornász-mozgásterapeutája.

Mozogjon (óvatosan) akkor is, ha szívbeteg

A szívprobléma fajtájától, illetve súlyosságától függ, hogy milyen edzéstervet javasolnak az orvosok, ezért a kivizsgálás az ilyen esetekben különösen fontos. Semmiképp nem szabad az interneten olvasott vagy a szomszédtól hallott mozgásprogramot és diétát követni, szigorúan be kell tartani a szabályokat, amelyeket a kezelőorvos meghatároz. A rendszeres és helyes testmozgásnak és kiegyensúlyozott táplálkozásnak számos előnye van: javítja a szívizom funkcióját, segít az ideális testsúly elérésében és megtartásában, csökkenti a koleszterinszintet és a vérnyomást, oldja a stresszt, gondoskodik a jó hangulatról.

MÁTÉ

Ebben a hónapban Mátét kértük meg, hogy vegyen részt egy terheléses sportorvosi vizsgálaton. Máté 45 éves, vezető beosztásban dolgozik Szeged egyik multinacionális vállalatánál. Sok stressz éri minden nap, sok felelősség nyugszik a vállán, sokat is várnak tőle. Korán kel, sietve reggelizik, ebédelni általában az üzleti partnereivel szokott. Napi 3-4 kávéra legalább szüksége van, hogy ne érezze fáradtnak magát. Fiatalon kezdett dohányozni, egy-egy fellángolás erejéig elhagyta ugyan a cigarettát, de mindig visszaszokott. Az első szívpanaszok 43 éves korában jelentkeztek, feszített a mellkasa és zsibbadt a karja. Elment a háziorvoshoz, aki egy EKG-vizsgálat után azzal küldte haza, hogy lazítania kellene, és változtatnia életmódján. Máté nem fogadta meg a tanácsot, minden ment a régiben, és három hónap múlva rosszul lett az irodában. A kollégái szerencsére azonnal mentőt hívtak, szívinfarktussal vitték kórházba. Azonnal megkatéterezték, megnyitották az elzáródott koszorúeret.

Máté már a kórházban megkezdte a szív rehabilitációs programot, megkapta a megfelelő gyógyszereket, tartja az orvos által előírt diétát, és azóta nem nyúlt a cigarettához. Mivel az infarktus akut szakasza lezárult, a szív megerősítésére koncentrál, ehhez kérte szakértőink segítségét. A Sportorvosi Központban részt vett egy általános beszélgetésen, ahol dr. Dr. Matusovits Andrea alaposan kikérdezte az állapotáról, panasziról, betegségéről. Túlesett egy EKG-n és egy rendkívül részletes szívultrahangon, megmérték a testösszetételét (lásd keretes), majd részt vesz egy terheléses teljesítmény vizsgálaton. A futás helyett a kerékpározást választotta, hogy eléggé vigyázzon magára. Egy vérvétel után értékelték a laboreredményeit is, amelyek nem mutattak kóros eltéréseket. Az orvos, a dietetikus és a gyógytornász a korábbi orvosi leletek és a mostani eredmények alapján állította össze Máté új életmód- és mozgásprogramját.

 

Mozgásprogram szívpanaszokkal

Sekk Patrícia gyógytornász elmondta, hogy a szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknél különösen fontos, hogy a mozgásprogramot egy hozzáértő orvos és a gyógytornász állítsa össze folyamatos kontroll mellett, hiszen a túlzásba vitt sport és a megerőltetés esetükben halálos is lehet. Amikor gyengébbnek, levertebbnek érzik magukat, jobb, ha inkább kihagynak egy-két napot, és heveny, lázas betegség esetén szigorúan tilos sportolniuk. Meg kell említeni, hogy vannak olyan szívbetegségek (pl. súlyos szívritmuszavar, bizonyos esetekben a szívelégtelenség), amelyek mellett tilos a sport, ha az orvos ezt javasolja, semmiképp nem szabad felülbírálni.

Mivel Máté most panaszmentes, és a terheléses vizsgálat sem mutatott problémákat, elkezdhet óvatosan sportolni, azzal a feltétellel, ha közben pulzusmérő karórát és mellkaspántot visel, és betartja az előírt tréningpulzust. Amint fulladást, szédülést, ájuláshoz hasonló tüneteket érzékel, azonnal abba kell hagynia a mozgást. A sportolás előtt-közben-után mért vérnyomásáról és pulzusszámáról naplót kell vezetnie, mert a gyógyszerei erősen befolyásolhatják a pulzusszámot, lehetséges, hogy edzés közben nem emelkedik meg túlzottan, miközben a vérnyomása már túl magas lesz. A feljegyzett értékeket le tudja ellenőrizni, meg tudja beszélni kezelőorvosával. A cél állóképességének javítása, a rehabilitáció, hogy állapota visszakerüljön az infarktus előtti állapotba, illetve annál jobb legyen.

Mozgásprogramjának egyik része az óvatos kardiotréning, ami lehet nordic walking, túrázás, ütemes gyaloglás, esetleg futás, kerékpározás, ellipszis tréner. Hetente legalább 3-szor 30 perc ajánlott, de ahogy erősödik, emelheti az adagot heti 5-re. Emellett heti 2-szer erősítő edzés javasolt, ez lehet súlyzós tréning, saját testsúlyos vagy kondigépes edzés, a lényeg, hogy itt is figyelje a pulzusát, és semmiképpen ne lépje túl a megszabott értéket. Ez nem csak a szívbetegeknek megszívlelendő tanács, hanem a magas vérnyomással küzdőknek is, a nagy emelések, a megerőltetés hirtelen meglökheti a pulzust, és nem kívánt hatást idézhet elő ezzel. Ha teheti, kérheti szívbetegségek terén képzett gyógytornász vagy személyi edző segítségét, így egészen biztos lehet benne, hogy a kontroll alatt helyesen végzi a gyakorlatokat.

 

Étrend- és életmódváltás

Szívinfarktus után, szív- és érrendszeri problémák vagy magas vérnyomás esetén kiemelt fontosságú az életmód és az étrend átalakítása, amelytől nem csak a további állapotromlás állítható meg, de az egészség javulása is várható. Az egyik legfontosabb és talán legelső lépés a dohányzásról való leszokás, ezért Máténak is ezt javasolják. Ezt követheti a tudatos stresszkezelés, a feszültségoldás módszereinek (relaxáció, autogén tréning, jóga, masszázs stb.) elsajátítása és beépítése a mindennapokba.

A táplálkozási változtatások fontos része a rendszeres, naponta 5x kisebb mennyiségű ételek elfogyasztása. Ezen kívül a szív-és érrendszer védelmében javasolt az állati eredetű zsírsavak bevitelét (telített zsírsavak) csökkenteni és helyett a növényi eredetűeket (telítetlen zsírsavak) előnyben részesíteni, mondta el Sárga Diána dietetikus. Az omega-3 étrend-kiegészítő szedését mindenképp javasolt a kezelőorvossal egyeztetni, mert bizonyos gyógyszerekkel interakcióba léphet. Természetes formában a bevitelét elsősorban a tengeri halakból lehet fokozni, de megtalálható a lenmagolajban, lenmagpehelyben, chia magban, dióban.

Tartalmazzon minden főétkezés zöldséget, gyümölcsök legyenek a kisétkezések, saláta vagy desszert részei. Utóbbiakból naponta összesen kb. 600-800 g-ot javasolt elfogyasztani. Érdemes megemelni a bevitt rostmennyiséget, amennyiben nem okoz panaszt, ezt a zöldségeken kívül a teljes kiőrlésű gabonákból és abból készült termékekből, illetve útifűmaghéjjal, zabkorpával, búzakorpával tehetjük meg. A zabkorpákban található béta-glükán különösen jó hatással van a koleszterinszintre. Ezen kívül ajánlott a hüvelyesek, a halak, zsírszegény húsok, húskészítmények, sovány tejtermékek fogyasztása. Kerülendőek azonban a zsíros húsok, a felvágottak, a konzervek, cukros üdítők. Napi 5 gramm sónál többet nem ajánlott sem a szívbetegeknek, sem az egészségeseknek fogyasztani. Végül, de nem utolsó sorban a folyadékbevitel elengedhetetlen része az életmódváltásnak. Naponta javasolt minimum 2 liter folyadék fogyasztása, amely elsősorban víz, vagy natúr gyümölcstea legyen. Kávéból gyengére főzve 1-2 csésze fogyasztása javasolt naponta.

 

Szakértőink további tanácsait megtalálja a Patika Tükör márciusi számában. Keresse a gyógyszertárakban!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend