Hirdetés
Már tinédzser korban gondolni kell az inkontinencia megelőzésére

Már tinédzser korban gondolni kell az inkontinencia megelőzésére

Sokan úgy tartják, az inkontinencia kialakulása a hüvelyi úton történő szülés és a test természetes öregedésének következménye, olyan kellemetlenség, amely nem kerülhető el. Ha azonban időben, akár már tinédzserkorban tudatosan foglalkozunk a problémával, a későbbi panaszok megelőzhetők.

Hirdetés
Hirdetés

Az inkontinencia leggyakrabban nőknél alakul ki (hét inkontinensből hat nő), főleg a gyerekszülés után illetve a menopauza idején, a vizelet visszatartásáról gondoskodó medencefenék izomzatának gyengülése következtében. Jelenleg hazánkban körülbelül 5-600 ezer inkontinens van, de felmérések szerint 30 éves kor alatt (23 százalékot érint), sőt már a 13-18 éves korosztálynál is előfordul ez a probléma.

A megelőzés érdekében:

  • Érdemes már tinédzserkorban elkezdeni az intimtornát vagy egyéb gátizomerősítő tornákat, hiszen az edzett gátizom nyomán elkerülhető az inkontinencia kialakulása. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy a gátizomerősítő gyakorlatokat mindig szakember segítségével sajátítsuk el, mert a rosszul végzett gyakorlatok sérülést okozhatnak.
  • Ha addig nem tettük, kismamaként mindenképpen érdemes elsajátítanunk az intimtornát (terhesség alatt és azt követően a nők 30-50 százalékának vannak inkontinens panaszai), hiszen ezáltal könnyebb lehet a szülés, és akár a gátmetszés is elkerülhető, a szülés után pedig gyorsabban regenerálódik a gátizomzat.
  • Az inkontinencia kialakulásában a túlsúly is jelentős kockázati tényező, hiszen a nagyobb testsúly nyomán nő a medencefenék izmaira nehezedő nyomás, ezért próbáljunk minél előbb megszabadulni felesleges kilóinktól!
  • Kerüljük a hólyagot irritáló alkohol- és koffeintartalmú valamint szénsavas italokat! Ugyanakkor fogyasszunk napi másfél-két liter vizet, hogy elkerüljük a vizelet besűrűsödésével járó hólyagirritációt!
  • Szintén kerüljük a dohányzást, mivel a gyakoribb köhögés miatt ez is kockázati tényező.
  • A sportolás is befolyásolja az inkontinencia kialakulását: egyes sportok (például a séta, a gyaloglás, az úszás, a kerékpározás) erősítik a gátizomzatot, ugyanakkor bizonyos megterhelő sporttevékenységek nőknél növelik a vizeletszivárgás kialakulásának veszélyét, főleg ha a lábboltozat-süllyedésünk is van. A medencefenékre gyakorolt nyomás ugyanis hirtelen megnő, amikor a talp a kemény talajra zökken, így különösen magas kockázattal jár a torna, a röplabda és a kosárlabda.
  • Kerüljük a megerőltető fizikai munkát! Ha nehéz tárgyat kell megemelnünk, testünkhöz tartsuk közel, és emelésnél lélegezzünk ki. A nagyobb házimunkát segítséggel és részletekben végezzük inkább el!
  • Étkezzünk egészségesen! A rostban gazdag ételek nyomán elkerülhető a székrekedés, amely szintén fokozza az inkontinencia kialakulásának kockázatát.
  • Ha inkontinens panaszaink vannak, forduljunk vele orvoshoz, mert ha nem veszünk tudomást a problémáról, a tünetek csak súlyosabbak lesznek.
  • Végül nagyon fontos szerepe van a korai felvilágosításnak: minél előbb tájékozódunk arról, hogy miért és hogyan alakulhat ki az inkontinencia, miként lehet elkerülni vagy a tüneteket enyhíteni, annál nagyobb az esélyünk arra, hogy időben megelőzzük kialakulását. Ebben nyújt segítséget az Inko Klub Egyesület honlapja, illetve az egyesület "Inkontinenciával is teljes élet" című kiadványa.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend