Hirdetés

Jaj, a derekam!

Sokan jajdulnak fel hasonlóképpen, melynek oka ízületeikben keresendő. Ha nem teszünk ellene semmit, akár harmincévesen is jelentkezhetnek ízületi fájdalmaink, 60 év felett azonban már szinte mindenkinek vannak "kopásos" panaszai.

Hirdetés
Hirdetés

Az ízületi anyagcseréhez szükséges anyagok fiatal korban még kellő mennyiségben termelődnek, ám később több "fogy" belőlük, mint amennyit a szervezetünk előállít. Ráadásul nem elég, hogy a teherviselő ízületeink nem kapják meg a szükséges porcerősítő anyagokat, sokszor még túlsúlyt is kell cipelniük. Ne csodálkozzunk, ha előbb-utóbb a fájdalom is beköszönt - néha meg lehet mondani, mi okozza, máskor pedig nem tudjuk, miért éppen ott, éppen akkor jelentkezik. Az időjárás változásával erősödhetnek a tüneteink.

Kordában tartható

- Az ízületek kopása során apró porcrészecskék válnak le a felszínéről - magyarázza dr. Elek Emil ortopéd szakorvos. - Ezek az apró porcdarabkák megjelennek az ízület üregében, ahol testidegen anyagként viselkednek. Az ízület belhártyája érzékeli ezt, és úgynevezett gyulladásos izzadmányt termel. A felszaporodott folyadék duzzadással, pírral és hővel járó gyulladást okoz. Extrém esetben az ízületi porc borítéka ("feje") akár el is tűnhet! Mindez persze fájdalommal is jár, hiszen sok fájdalomérzékelő receptor található ezen a területen. Az ízületi mozgások egészen be is szűkülhetnek. Minél később kezdünk el foglalkozni a problémával, annál rosszabb! A folyamat ugyan nem fordítható vissza, de kordában tartható.

Lépjünk időben!

Mit is tehetünk az ízületeinkért? A legjobb, ha megpróbáljuk megelőzni a bajt. Először is táplálkozzunk egészségesen, kerüljük a sok zsírt és cukrot! Tartsuk meg optimális testsúlyunkat! Jó tudnunk, hogy ízületi problémák nem csak a túlsúlyos, de a kórosan sovány embereknél is megjelenhetnek!

Mozogjunk rendszeresen! A legjobbak a terhelés nélküli ízületi mozgások, ilyen az úszás is, ahol ráadásul a végtagok teljes mozgásterjedelmét kihasználjuk. A megfelelő mozgás azért is nagyon fontos, mert az ízületeket és csontokat mozgató izmoknak is megfelelő állapotban kell lenniük. Gyerekeknek számos esetben azért vannak gerincproblémáik, mert a gerinc körüli izmaik nem elég erősek! Ha már kezdeti panaszaink vannak, érdemes szakember bevonásával célirányosan mozgatni a fájó ízületet.

Ha már baj van

  • Gyulladás esetén érdemes nyugalomba helyezni és pihentetni a fájó testrészt. Természetesen szakemberhez kell fordulni, aki hatékony gyulladáscsökkentőt írhat fel. Ha szükséges, a túlműködésben lévő belhártya által termelt folyadékot is leszívja. Érdemes hűtő kezelést alkalmazni, amely összehúzza az ereket: a jegelést a népi gyógyászat is ismeri. (A jeget mindig csomagoljuk tiszta ruhába!)

  • Bizonyos esetekben műtét szükséges a beszűkült ízületi funkciók visszaállításához. - Ha lehet, az endoszkópos módszert, az úgynevezett kulcslyuk-technikát alkalmazzuk - mondja dr. Elek Emil. - Ilyenkor a lehető legkisebb vágást ejtve eltávolítjuk a tönkrement darabokat az ízület környékéről. Megfelelő gyógytornát végezve viszonylag gyors a felépülés.

  • - A legvégsőkig célunk, hogy az ízület saját funkcióit visszaállítsuk - mondja a szakember. - Még egy rosszul működő saját ízület is jobb, mint egy protézis. Esetenként azonban elkerülhetetlen a protézis behelyezése. Vagy fémből, műanyagból és egyéb, szövetbarát anyagokból készült műízületet illesztünk be, vagy más, nem teherviselő saját ízületből nyert felülettel dolgozunk. A műtét utáni megfelelő rehabilitációval jó életminőség érhető el. A csípőprotézis például az egyik "leghálásabb": akár 15-20 évig is jól funkcionál.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend