Hirdetés
Hol laknak a jó zsírok?

Hol laknak a jó zsírok?

A zsíroknak nem mindegyike egészségtelen. Sőt. Számos olyan, zsírban gazdag ételt fogyaszthatunk, amellyel jót teszünk szervezetünknek. Lássuk a széles – és finom! – kínálatot!

Hirdetés
Hirdetés

Ha helyesen szeretnénk étkezni, a zsírban tocsogó ételeket mindenképp hagyjuk ki, de ne azokat, amelyekben egészséges zsírok találhatóak. A halakkal, egyes gyümölcsökkel, magvakkal például jól járunk. Szerepeljenek étrendünkben mától!

1. Hal

A természetesen zsíros halak, így a lazac, a makréla, hering, tavi pisztráng, szardínia az Omega-3 zsírsav remek forrásai. „Jó zsíroknak” is nevezhetjük őket, hiszen egészségesen tartják a szívet. Az agyra élénkítő hatással vannak, különösen, ahogy idősödünk. Heti két adag halat érdemes fogyasztani. Egy adag kb. egy pakli kártyának megfelelő súlyú. Sütve, grillezve, párolva egyaránt finomak.

2. Avokádó

Fogyasszuk magában vagy szendvicsként, esetleg guacamole-ban. Az ízletes avokádó előnyös a szívre és köszönhetően egészséges zsírjainak, az osteoarthritis (krónikus ízületi gyulladás) tünetein is segít. Külön előnye, hogy ha egyéb ételekkel együtt fogyasztjuk, fokozza a szervezet tápanyag-felszívó lépességét. Egy közepes méretű avokádó fele megfelel egy adagnak, emellett értéke kb. 115-160 kalória.

Hol laknak a jó zsírok?

3. Magvak

A kis tökmagok, napraforgó- és szezámmagok mind jöhetnek! Jó zsírokat tartalmaznak, melyek csökkentik a koleszterinszintet. Általánosságban a növényekből származó zsírok egészségesebbek, mint az állatiak. A „rossz zsírok” inkább a hússzeletekből, teljes tejtermékekből, csomagolt élelmiszerekből jutnak a szervezetünkbe. Mindig érdemes ellenőrizni az ételek csomagolását, hogy lássuk, mennyi és milyen típusú zsír van bennük. A telített- és a transzzsírokat mellőzzük!

4. Dió

A pekándiótól kezdve a mogyoróig, mindegyik jó hatású a szívre. A sima dió különösen szívbarát zsírokkal rendelkezik. Nem kell azonban fogyasztásukat túlzásba vinni: csak azért, mert egészséges zsírokat tartalmaznak, nem ehetünk annyit belőlük, amennyi belénk fér! A javasolt adag kb. 28 gramm. Ez nagyjából 14 fél mogyorónak, 24 mandulának, 35 földimogyorónak, 18 kesudiónak illetve 15 felezett pekándiónak felel meg.

5. Olívaolaj

Akár főzéshez, akár salátához használjuk, az olívaolaj tökéletes hozzávaló. Jó zsírokban gazdag, de mindig ügyeljünk arra, hogy azért kevesebb olajjal főzzünk, mint amennyit a recept javasol, vagy használjunk olíva olaj spray-t. Sütésnél is érdemes az ajánlott mennyiség felét használni, ha kalóriát akarunk megtakarítani.

Még több jó zsírral teli ételt találhatsz a Napidoktor cikkében!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend