Hirdetés
Füstölgő rudak - Ne gyújts rá! Világnap

Füstölgő rudak - Ne gyújts rá! Világnap

Magyarország - a dohányosok számát tekintve - meglehetősen előkelő helyen áll a világranglistán: negyedikek vagyunk. Ma, november 15.-én van a Ne Gyújts Rá! VilágnaN. A Szövetség a Dohányzás Visszaszorításáért és a Légúti Betegek Országos Egyesülete ezen a napon közel négy évtizede arra szólítja fel a dohányosokat, hogy gyújtsanak rá, és ha ez sikerült, akkor másnap és később se nyúljanak ismét a cigarettához.

Hirdetés
Hirdetés

A Világnap alkalmából az egyik legveszélyeztetebb csoportról, a várandós anyákra leselkedő dohányzási veszélyekre hívjuk fel a figyelmet!

Néhány igen ijesztő adat: a nők 30, míg a férfiak 48 százaléka dohányzik. A várandós anyák 20 százaléka sem gondolja úgy, hogy magzatának és magának is jót tenne, ha végre felhagyna a füstöléssel. Annak ellenére van ez így, hogy számtalan betegség - szív- és érrendszeri gond, tüdőbetegség, tüdő- és szájüregi daganatok, impotencia, meddőség - kialakulásáért felelős a dohányzás. És azért is, hogy évente több mint 13 000 nőt veszítünk el, akiknek a halála kapcsolatba hozható a cigarettázással.

Füstölgő kismamák

Ahogy már említettük, a gyermeket váró nők körében is sokan dohányoznak. Ez azért is rendkívül veszélyes, mert egyértelműen gyakrabban kell számolni a koraszülés lehetőségével. A nikotin ugyanis a méhlepény ereinek összehúzódását váltja ki, így a lepény nem tudja maradéktalanul ellátni a magzatot tápláló szerepét. Ez a terhesség alatti vérzésekhez, esetleg vetéléshez, illetve a 28. terhességi hét után koraszüléshez vezethet.

Egyéb "babaártalmak":

  • lassul a magzati fejlődés

  • a baba születéskor mért testsúlya - átlagosan - 250 grammal alacsonyabb cigarettázó mama esetében

  • a dohányzás általános fejlődésbeli visszamaradást is okozhat

  • a baba tüdejének fejlődési, érési folyamatát hátráltatja a nikotin

  • az újszülött fejtérfogata, testhossza kisebb-nagyobb

  • előfordulhat az anyatejes csecsemő "nikotinmérgezése". Hány, megy a hasa.

  • gyakrabban fordulnak elő csecsemőkori bőr- és légúti betegségek

A kockázatok már akkor lényegesen lecsökkennének, ha a mamák legalább a terhesség ideje alatt lemondanának a füstölgő rudacskáról. Természetesen ehhez komoly elhatározás és - főleg - akaraterő kell. Bár ma már számtalan készítmény áll rendelkezésre ahhoz, hogy könnyebben elhagyjuk a cigarettát, azért a legfontosabb "tényező" mi magunk vagyunk.

Néhány tanács a leszokáshoz

  • Vannak, akiknek a radikális módszer válik be: eltüntetjük a cigarettát a lakásból, az autóból, a táskánkból. Elrakjuk a hamutálakat, kedvenc dohányzósarkunkat átalakítjuk.

  • Vannak olyan kritikus helyzetek - ebéd után, kávézáskor, baráti társaságban -, amikor nagyon nehéz nem rágyújtani. Próbáljon meg tudatosan készülni ezekre: kávézáskor egyen kekszet, ebéd után kapjon be egy rágógumit.

  • Jelölje meg, a naptárában karikázza be azt a napot, amikor leteszi a cigarettát. Ha lehet, ezt valamilyen kellemes eseményhez - utazás, egy régen vágyott tárgy megvétele- kösse.

  • Írja fel jól látható helyre, hogy egy cigaretta 12 perccel rövidíti meg az életét.

  • Ne tekintse kudarcnak, inkább figyelmeztetésnek, ha egyszer mégis "megbotlik".

  • Élvezze, hogy az ujjai és ruhái már nem füstszagúak.

  • Kérjen a családjától, a barátraitól segítséget. Egyedül ezt is nehéz végigcsinálni.

A legtöbb dohányosnak a rágyújtás, és a cigaretta elszívásának megszokott mozdulatsora az, ami leginkább hiányzik. Gondoljuk csak végig: ha egy átlagos dohányost veszünk alapul, aki naponta 20 szál cigit szív el, akkor ő egy nap - megközelítően - kétszázszor emeli a szájához a kezét. Ráadásul ezek a mozdulatok jól oldják a feszültséget. Nem könnyű tehát leszokni, de egyáltalán nem lehetetlen.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend