Hirdetés
Fitten a változókorban is

Fitten a változókorban is

Mit, mikor és mennyit együnk, hogy jól legyünk? A kérdés különösen fontos a menopauza után, amikor a nők többsége felszed néhány kilót. Mintha nem lenne elég az a sok változás, amit amúgy is tapasztalunk! Pánikra azért nincs ok...

Hirdetés
Hirdetés

A korral megváltoznak a test arányai és a testalkat. Hogy mennyire, az az egyéni adottságoktól is függ. Változókorban a derék általában veszít karcsúságából, a has gömbölyűbbé, míg a fenék laposabbá válik. A mell nagyobb és nehezebb lesz, hiszen mirigyes állománya fokozatosan zsír- és kötőszövetre cserélődik.

- Fontos tudnunk, hogy változókorban csökken az anyagcsere és a táplálékigény, ami lassan, alattomosan elhízáshoz vezethet, hiszen ugyanannyi tápanyagból a szervezet kevesebbet hasznosít - mondja Henter Izabella dietetikus. - Évi egy kiló plusz zsír elsőre nem tűnik soknak, ám hosszú távon szabályos kigömbölyödéshez vezet. Azt szoktuk mondani, hogy öt pluszkiló, amellyel nem lépjük túl normál testsúlyunkat, még akár hasznos is lehet: a zsírszövet ugyanis ösztrogént termel, így normalizálva a hormonháztartásunkat.

Figyeljük magunkat!

A klimax során megváltozik az emésztés, a gyomorsav termelődése és a belek mozgása. Gyakori lehet a puffadásérzés, a székrekedés és az epeproblémák előfordulása is. Figyelnünk kell testünk újfajta jelzéseire! - Több évtizedes dietetikusi munkám nyomán meggyőződésem, hogy ha tudatosan és jól akarunk táplálkozni, akkor meg kell ismernünk önmagunkat - hangsúlyozza a szakember. - Ha egy nő figyeli és érti önmagát, a testi-lelki működését, akkor észreveszi például az emésztőrendszerét érintő változásokat, és megfelelően tud változtatni az étrendjén is. Ráadásul a pszichés állapot is hat az emésztésre. Ha ismerjük magunkat, akkor már nem ijedünk meg a változókori reakcióink hevességétől vagy a korábban szokatlan hangulatváltozásainktól, hanem megtanulunk együtt élni ezekkel, és új szokásokat kialakítani - a táplálkozás terén is.

 

Táplálkozási tanácsok változókorra

  • Együnk lassan, ráérősen! Ha habzsolunk, nem hagyjuk érvényesülni a leptin nevű hormont, ami a jóllakottságérzet kialakulásáért felelős. Ez a hormon a zsírszövetben termelődik, és mintegy húsz perc alatt jut el az agyba, hogy figyelmeztessen: "arra a szelet süteményre már igazán nincs szükség!". Ha gyorsan eszünk, a jelzés későn érkezik. Ezért is hasznosak a saláták, a nyers ételek és a teljes kiőrlésű gabonából készült péksütemények, mert ezeket muszáj megrágni, és ez bizonyos időt vesz igénybe.

  • Négyszer-ötször együnk naponta, de mindig csak keveset! A tápanyagok lebontása, felszívódása és beépülése energiát igényel. Ha többször keveset eszünk, akkor két étkezés között nem éhezünk meg túlságosan, így nem fogunk falni, és az elfogyasztott étel kevésbé raktározódik.

  • Ne hagyjuk ki a reggelit! Éjszaka kiürülnek a raktáraink, amelyeket reggel jó, ha újra feltöltünk! Aki reggeli nélkül indul neki a napnak, annak a legközelebbi étkezésnél többnyire nincs türelme megválogatni, mit eszik.

  • Tartsuk szem előtt: nincsenek tiltott ételek, hanem csak kerülendő mennyiségek.

  • Fontos, hogy a főétkezéseink során mindhárom makrotápanyaghoz hozzájussunk, tehát ételeink tartalmazzanak fehérjét, zsírt és szénhidrátot is!

  • Együnk naponta 4-5 adag zöldséget és gyümölcsöt! (Egy adag például egy alma vagy egy marék bogyósgyümölcs.)

  • Édességet soha ne külön étkezésként fogyasszunk, inkább legyen egy szelet sütemény vagy csoki a desszertünk a főétkezés után!

  • Jó, ha tudjuk, hogy az alkohol, valamint a túl forró és a túl fűszeres ételek felerősíthetik a hőhullámokat. Sajnos ez a csokoládéra is igaz...

  • Ha mégis csokoládé: válasszunk jó minőségűt! Egy 70-80 százalékos kakaótartalmú csokoládéból egy kocka is valódi élmény, míg kalóriatartalma nem olyan magas. A csokoládé kívánása egyébként összefügg a női ciklussal: a menstruáció előtti napokban a legerősebb. Érdekesség, hogy erre a szervezetünk akkor is "emlékszik", amikor már nem következik be a menstruáció!

  • Az úgynevezett kívánósság nem csupán a várandósság idején jellemezheti a nőket, hanem a hormonműködés változása szerint máskor is, így különösen a klimaxot megelőző időszakban. Ha nagyon erősen megkívánunk bizonyos ételeket, engedjünk a vágyainknak, de törekedjünk a mértékletességre!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend