Hirdetés
Ciki a cukor? - Diéta cukorbetegeknek

Ciki a cukor? - Diéta cukorbetegeknek

A helyes táplálkozással nagyon sokat tehetünk a 2-es típusú cukorbetegség megelőzéséért. Akik pedig már érintettek, azok végképp nem kerülhetik meg a diétát: azt a kezelés részének kell tekinteni. Ám Gyurcsáné Kondrát Ilona dietetikus szerint jó hír, hogy a korszerű diabéteszes étrend teljesen megegyezik azzal, amit egészséges táplálkozásként emlegetünk!

Hirdetés
Hirdetés

A 2-es típusú cukorbetegséget inzulinrezisztencia jellemzi: a szervezet termel ugyan inzulint, de a sejtek inzulin iránti érzékenysége csökken; más szóval, a termelt inzulin mennyisége és/vagy hatása elmarad a szükségestől. A betegség kialakulásáért döntő mértékben környezeti tényezők felelősek: például a túlsúly, a kalóriadús táplálkozás, a mozgásszegény életmód.

A diéta is kezelés

Mint szakértőnk mondja, a 2-es típusú cukorbetegséget nem feltétlenül kell betegségnek tekinteni. Ő úgy fogalmaz, hogy a cukorbetegség az egészségnek bizonyos feltételekhez kötött állapota. A feltételek egyik legfontosabbika pedig az étrendi ajánlások betartása.

Ciki a cukor? - Diéta cukorbetegeknek

Ezt sokan nehezen fogadják el: könnyebb lenne, ha az orvos felírna egy tablettát, ami mindent megold. Ám a diétát nem lehet megkerülni! A legjobb, ha a kezelés részének tekintjük, ahogyan a rendszeres testmozgást is. Csupán akkor kell bevetni a vércukorszint-csökkentő tablettákat, ha a diéta hatása nem bizonyul kielégítőnek.

Miért?

Hogy miért kell egyáltalán diétázni? Egyrészt azért, hogy a kezelési mód függvényében, testre szabottan csökkenthető legyen a vércukor-ingadozás. Másrészt pedig azért, hogy az elsődleges kockázati tényezőt jelentő testsúlyfelesleg növekedését megállítsuk, illetve megelőzzük az elhízást. Mint a dietetikus meséli, egyik betege a jól meghatározott diétának köszönhetően 15 kilót fogyott, és esetében az inzulinterápiáról át lehetett állni a gyógyszeres kezelésre. Ez igazi siker!

Hogyan?

Az elmúlt évtizedben a diétás kezelés kérdésében a szakmán belül is jelentős koncepcióváltás zajlott le.

A cukorbetegeknek az elmúlt évszázadokban ezerféle étrendet javasoltak már a koplalástól a zsír-, liszt-, tej- vagy cukordiétán keresztül a zabkúráig. Bármilyen meglepő, a legfrissebb ajánlások szerint a korszerű diabéteszes étrend tulajdonképpen teljesen megegyezik azzal, amit egészséges táplálkozásként emlegetünk. Azt is mondhatnánk, ami az egészségeseknek ajánlás, az a cukorbetegeknek „kötelező”.

Négy lépés

A cukorbetegek diétája négy szabályon alapul.

1. Testre szabott kalóriatartalom. Az étrend energia-, azaz kalóriatartalma a legfontosabb szempont. Hogy mennyi energiára van szükségünk, azt testre szabottan kell megállapítani a kor, a nem, a testmagasság, az anyagcsere jellemzői és a fizikai aktivitás foka alapján. Ha egy túlsúlyos egyénnél megállapítják a cukorbetegséget, mindenképpen célszerű fogyásra törekednie: az ő étrendjének tehát kevesebb kalóriát kell tartalmaznia, mint amennyivel állandó szinten tudná tartani a testsúlyát. A túlsúlyos nők diétája napi 1200 kalória fogyasztását jelenti, a túlsúlyos férfiak és az aktívabb túlsúlyos nők napi étrendje tartalmazzon 1500 kalóriát, az aktívabb túlsúlyos férfiak pedig napi 1800 kalóriát is elfogyaszthatnak. Nagyobb fizikai igénybevétel esetén az elfogyasztható energiamennyiség is növelhető.

2. Étrend-összetétel. A korszerű diabéteszes étrend összetétele: 50 százalék szénhidrát, 20 százalék fehérje és 30 százalék zsír. Nagyon fontos, hogy ne csupán a szénhidrát-bevitelre ügyeljünk, jóllehet az orvosi ajánlások még ma is sok esetben csupán erre fókuszálnak. Ha az energiatartalommal nem vagyunk tisztában, akkor nem biztosított az ideális tápanyag-összetétel sem, másrészt az a téves képzet alakulhat ki bennünk, hogy ami nem szénhidrát, abból bármennyit büntetlenül elfogyaszthatunk.

3. A szénhidrátmennyiséget napi 5–6 alkalomra osszuk el! Így mérsékelhetjük az étkezések utáni vércukorszint-emelkedést, és a testsúlygyarapodás veszélyét is csökkenthetjük. A közti étkezésekre – „nassolásként” – elsősorban a gyümölcsök és a rostos gabonatermékek javasoltak.

4. Figyeljünk az egy-egy étkezéskor magunkhoz vett táplálék szénhidráttartalmára! Ha az inzulinnal kezelt cukorbetegek nem ellensúlyozzák a folyamatos inzulinhatást gyakran ismétlődő szénhidrátbevitellel, akkor hipoglikémia, azaz a vércukorszint leesése következhet be. Érdemes dietetikussal konzultálni arról, hogy melyik étkezés alkalmával mennyi szénhidrátot célszerű fogyasztanunk.

Ciki a cukor?

Ma már tudjuk, hogy nem csupán arra kell figyelnünk, hogy egy adott élelmiszer mennyi szénhidrátot tartalmaz, hanem arra is, hogy az milyen mértékben emeli meg a vércukorszintet. Ennek meghatározására szolgál a glikémiás index, amely a szőlőcukorhoz viszonyított vércukoremelő-képességet mutatja meg.

Glikémiás index                                             Élelmiszerek
90-100%                                                 Főtt burgonya, méz, gabonapehely, rizspehely, cukros italok
70-90%                                                   Fehér és félbarna kenyér, zsemle, kifli, fehér liszt, szőlő
50-70%                                                   Zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, banán
30-50%                                                   Tej, joghurt, kefir, durumtészta, tejszínes fagylaltok
30% alatt                                                 Lencse, bab, borsó, dió, mogyoró, cékla, retek, paprika

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend