Hirdetés
A világ két keréken

A világ két keréken

Biciklizni jó! A kerékpározásnak annyi előnye van, hogy szinte érthetetlen, miért nem jár mindenki két keréken. Ráadásul azt mondják, a biciklizést el sem lehet felejteni...

Hirdetés
Hirdetés

A kerékpár fejlődése hosszú utat járt be az ókortól napjainkig. Szállító-, illetve harci szerkezetként ugyanis már az ókori keleten használták az egymással párhuzamosan futó kerékkel ellátott járművet. Az egymás mögött haladó kerekek ötlete az 1600-as évek végén jutott eszébe egy franciának. Egy évszázaddal később egy német erdész kidolgozta a két lábbal működtethető szerkezetet, amelyet ő már kormánnyal is ellátott. A "futógép" ekkor még kacajra fakasztotta a városi közönséget. Az 1800-as évek első felében pedál és lánc került a szerkezetre, az első kerék egyre nagyobb átmérőjűvé vált, majd a két kerék mérete lassan kiegyenlítődött. Az évszázad vége felé megjelentek az acélküllők. Mivel egyenetlen utakon a szerkezet borzasztóan rázott, egy skót állatorvos ötlete nyomán felfújható gumitömlő került a kerekekre. A szerkezet azóta is egyre csak tökéletesedik...

Miért jó?

  • Gyors. A kerékpárost nem tartják fel az autósokat bosszantó forgalmi dugók és végtelen piros lámpák. Különösen kertvárosi forgalomban gyorsan haladhatunk vele. Ráadásul háztól házig visz. Menetideje könnyedén kiszámítható.

  • Olcsó. Egyszeri beruházással olyan kerékpárhoz juthatunk, amely hosszú éveken át hű társunk lesz. Nem fogyaszt semmiféle üzemanyagot, nem kell bérletet vagy jegyet váltanunk (vagy azon izgulnunk, hogy mikor jön az ellenőr). Ráadásul a gép üzembiztos, könnyen szerelhető, javítható.

  • Bármely életkorban használható. Időskorban sem veszélyes - sőt, bizonyos esetekben könnyebben megy a biciklizés, mint a járás. A kerékpározás a leghatékonyabb nem-motorizált mozgásforma.

  • Egészséges! Frissíti a vérkeringést. Erősíti a szívet: a tartós erőkifejtés növeli az edzettséget, s fokozatosan terhelhetővé teszi a szívet és a tüdőt.

A kerékpározás a gerincünket is erősíti: tekerés közben ugyanis a hátizmok is dolgoznak. Az ízületeket ugyanakkor kíméli.

A biciklizés fogyaszt is: óránként - a bicikli típusától, a sebességtől és a tereptől függően - óránként 250-900 kalóriát is elégethetünk. Rendszeres kerékpározással kidolgozott izmokra tehetünk szert. Egyre formásabb lesz a fenekünk, a combunk, a vádlink - anélkül, hogy ezeknek a testrészeknek megnőne a térfogata.

A világ két keréken

Edzésben tartja a reflexműködéseket, fejleszti az egyensúlyérzéket és a térlátást.

Törés, agyvérzés után a gyógyulás jele, ha a beteg már tud biciklizni.

  • Viszonylag veszélytelen. Persze nem árt, ha a nagy forgalmú, szennyezett levegőjű utak helyett a kerékpárutakat választjuk. Ha körültekintően tekerünk, ficamra vagy törésre nem kell számítanunk.

Tekerjünk!

Ha kedvet kaptunk a kerékpározáshoz, csak fokozatosan tegyük a mindennapjaink részévé. Kezdjünk hetente néhány alkalommal 20-30 perces edzésekkel. Pár hét után emeljük az időtartamot 30-40 percre, de még ne növeljük a sebességet! Legalább hat hetes, rendszeres testedzés ajánlott, mielőtt fokoznánk a tempót.

Ám mielőtt belevágnánk, legelőször azt érdemes eldöntenünk, hogy milyen típusú kerékpárt szerezzünk be. Ez függ a korunktól, a súlyunktól, a magasságunktól és attól, hogy milyen célra szeretnénk használni a szerkezetet.

  • A legtöbben városi kerékpárt (city bike-ot) használnak. Ez a bicikli inkább közlekedési eszköz, munkaeszköz (ha munkába járunk vele), mintsem sportszer. Igaz, állítólag már tíz percnél hosszabb tekerés után jellemző, hogy a szervezetünk a következő órákban több kalóriát éget el, mint máskor. Egy órás biciklizéssel mindenesetre 250 kalóriától szabadulhatunk meg.

  • Mountain-bike-ot a túrázás szerelmeseinek érdemes beszerezniük. Ezzel nyugodtan nekivághatunk a hegyeknek-völgyeknek. Egy órás hegyi túrázás közben szervezetünk akár 600 kalóriát is eléget.

  • A BMX korábban nagy divat volt, de ma is sokan esküsznek rá. A BMX-szel való kerékpározás nem csupán sport - valóságos akrobatikus show. Kitartásra, rugalmasságra, hajlékonyságra, jó egyensúlyérzékre van szüksége annak, aki ezzel a biciklivel akar kerekezni - gyakran csak az egyik kereket használva!

  • Mostanában kevés tandem kerékpárt látni az utakon, pedig jó móka a párosan tekerők számára. Általában saját készítésű járgányról van szó, amelyen hosszabb túrára indulnak az összeszokott párok. Ez a fajta biciklizés kiegyenlíti az eltérő erőviszonyokat. Meg kell szoknunk a társunk mozgását, egyensúlyba kell hoznunk kettőnk ritmusát. Ha ezeket az apróságokat összhangba hoztuk, remek társasági élményben lehet részünk!

  • Szobabiciklizésre azok adják a fejüket, akik az otthonuk kényelmében akarnak feles kilóiktól megszabadulni, esetleg orvosuk tanácsára választják ezt a fajta aerob mozgást. Igaz, hiányzik a természet-élmény... a kerékellenállást állítsuk be úgy, hogy percenként 60 pedálfordulatot lehessen végezni. Később, ha már edzettebbek vagyunk, növelhetjük az ütemet 90 fordulat/perces értékig. Ennek továbbfejlesztett változata a spinning, amely az edzőtermek egyik legkedveltebb foglalkozása. Az edző útmutatásainak megfelelően - lehetőleg zenére - egy egész csapat teker egyszerre, többféle ütemet váltogatva, mintha csak különféle terepviszonyok közepette biciklizne. Kiváló zsírégető hatás (900 kalória óránként), bulihangulat, kikapcsolódás - kell ennél több?

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend