Hirdetés
A színlátás elnyomja az ízlelést

A színlátás elnyomja az ízlelést

A narancslé színe befolyásolja az ízlelést, és ez gyengíti a képességet arra, hogy összehasonlítsuk a különböző ízeket.

Hirdetés
Hirdetés

Ez derült ki a British Columbia Egyetem kutatásaiból. A korábbi vizsgálatok csak az emberek ízlelésére összpontosítottak, most azonban az egyetem marketing professzora, JoAndrea Hoegg és kollégái komplexebben vizsgálták az emberek ízérzékelő képességét.

Amikor a kutatók édesítőszert tettek egy narancslébe, a vizsgálat alanyai gond nélkül meg tudták mondani, melyik italban van, és melyikben nincs édesítő. Az ízeket azonban a résztvevők egyformának érezték abban az esetben, ha az egyik narancsléhez sötét színezőanyagot adtak.

A színlátás elnyomja az ízlelést

"A színlátás elnyomja az ízlelést" - mondta Hoegg, aki a Journal of Consumer Reasearch c. lapban tette közzé eredményeit.

Az igazán nagy meglepetés azonban akkor érte a kutatókat, amikor márkajelzés nélküli narancsleveket adtak az alanyoknak - és azok nem voltak képesek megkülönböztetni az igazi narancslevet a sűrítményből készített létől. Ha felfedték előttük a márkajelet, akkor már képesek voltak különbséget tenni a két ital között - színre való tekintet nélkül.

A felfedezések azt sugallják, hogy míg a márkanév vagy az íz befolyásolhat az áruválasztásban, addig az ízek közötti különbségtételben sokkal inkább az számít, hogy mit látunk. "Különbséget tenni annyit jelent, hogy észreveszünk-e egy eltérő tulajdonságot vagy sem. Ez a képesség egész más, mint egy márka előnyben részesítése, mivel érzékelésen - látáson - alapul" - magyarázta Hoegg. A kutató a jövőben szeretne túllépni a narancsleveken és más ételeken is tesztelni fogja elképzeléseit.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend