Hirdetés
A sport gyógyszer - testnek, léleknek!

A sport gyógyszer - testnek, léleknek!

Mozogással, rendszeres sporttal rengeteget tehetünk egészségük megőrzéséért, gyógyulásunkért!  Az emberek 60%-a szerint a mozgás az egyik legfontosabb egészségmegőrzéshez szükséges tényező. Ennek ellenére a megkérdezettek több mint fele nem szokott egészsége érdekében sportolni vagy aktív testmozgást végezni - akik azonban saját bevallásuk szerint sportolnak, azoknak 29%-a a mindennapi gyaloglást, további 12%-uk pedig a ház körüli munkát is sportnak tekintette - derült ki a Béres Egészség Hungarikum Index felméréséből.

Hirdetés
Hirdetés

A fizikai munka valóban mozgás, de a sport által biztosított kedvező hatásokat, a sportolás nyújtotta örömöt, kikapcsolódást korántsem pótolja, ráadásul folyamatosan ugyanazt az izomcsoportot terheli. A szabad levegőn, jó tempóban végzett gyaloglás pedig nem azonos a bevásárlással, a kirakat-nézegetéssel.

Hogyan "gyógyít" a sport?

A rendszeres edzés általánosan erősíti a vázizomzatot, javítja a keringési-, légzési rendszer kapacitását, jótékony hatással van a szervezet energiafelhasználására, csökkenti az összkoleszterin szintjét, emeli a HDL ("védő" vagy jó") koleszterint, növeli a csontsűrűséget, és nem utolsó sorban, boldogsághormont termel. Az edzettségi állapot javulása következtében kisebb energiafelhasználással nagyobb teljesítményre lesz képes a szervezet. Az izomtömeg növekedésével párhuzamosan pedig csökken a zsírszövet mennyisége. A 2-es típusú cukorbetegeknek - akiknek elsősorban a ciklikus sportágak: úszás, kocogás, futás, kerékpározás ajánlható - a fizikai aktivitás javítja a sejtek inzulin iránti érzékenységét, segíti a glukózfelvételt, ezáltal javítja a szervezet szénhidrát-anyagcsere állapotát.

Rendszeres sporttevékenységgel megelőzhető a magas vérnyomás kialakulása, vagy a fennálló magas értékek csökkenthetők.

Akik a térdízület artrózisban (az ízületi porc károsodásától, leépülésétől) szenvednek, sokszor kímélik, kerülik a fájdalmas ízület mozgatását - az inaktivitás következtében csökken izomerejük, testsúlyuk gyarapodik, mely fokozhatja a beteg panaszait, és tovább ronthatja mozgáskészségét. A fokozatosan növekvő intenzitással végzett víz alatti torna segítségével például a beteg megszabadulhat súlyfölöslegétől, fájdalmai enyhülhetnek. A sport nagyon jól bevált kiegészítő terápia kedélybetegségeknél is. Kedvező hatása leginkább az idegesség, a feszültség csökkentésében, a stressz oldásában mutatkozik meg.

A Béres Egészség Hungarikum Index felmérése szerint azonban csupán a megkérdezettek 9  százaléka említette spontán módon a mozgásszegény életmódot a magas vérnyomás kiváltó okaként. A magas koleszterinszintért a válaszadók mindössze 4%-a, a szív- és érrendszeri betegségekért 15%, a daganatos betegségekért 2% tette felelőssé a rendszeres sport hiányát.

Jó, jó, de mikor sportoljunk?

Mikor mozogjon, egy nyolctól négyig dolgozó anya, akire esténként két gyerek, egy férj, és a házimunka vár? Reggelente tíz-tizenöt perc gimnasztika már sokat számítana. Akárcsak az esti közös kerékpározás, görkorcsolyázás a gyerekekkel, kutyasétáltatás, vagy a lecke kikérdezése séta közben, a hétvégi kirándulásról már nem is beszélve. De léteznek például olyan úszótanfolyamok, ahol a gyerekek óráival párhuzamosan a felnőttek is edzhetnek egy másik medencében. Csak egy kis fantázia, némi akaraterő és a sport igenis beépíthető a hétköznapokba! De a munkahelyi tornát sem véletlenül találták ki a japánok - öt perc mozgás óránként, és egyszerűen hatékonyabban dolgoznak a munkatársak

A sport gyógyszer - testnek, léleknek!

A mozgás örömével már óvodás, kisiskolás korban meg kellene ismertetni a gyerekeket ahhoz, hogy felnőttként ne "felejtsenek el" sportolni. Kora gyermekkorban természetesen játékosan közelítsünk a különböző mozgásformák felé, és lényeges, hogy a családi és iskolai közösség példamutatással járjon elöl ezen a téren is.

Felnőttkorban is meg lehet szeretni!

Fontos, hogy mindenki megtalálja a személyiségéhez, az alkatához és a lehetőségeihez illő mozgásformát. Egy száznegyven kilós férfinak nyilván nem a futást ajánlanánk, hanem a víz alatti gimnasztikát. Annak viszont, aki imádja a csapatjátékot, hiába magyaráznánk, hogy milyen jó konditeremben edzeni vagy magányosan úszni. Lényeges az is, hogy olyan személytől kérjünk tanácsot, aki már maga is kipróbálta az adott sportot, így valóban érdemben tud róla nyilatkozni - el tudja mondani, milyen adottságok, anyagi feltételek kellenek hozzá, milyen örömökkel vagy nehézségekkel kell számolni. Ha már választottunk sportágat, nagyobb sportrendezvényeken, sportszövetségekben biztosan megfelelő segítséget kaphatunk - megtudhatjuk, hol van például a lakóhelyünkhöz legközelebbi sportolási lehetőség, edző.

Ne felejtsük el, hogy az aktív életmód idős korban is folytatható. Számos kutatásban megfigyelték, hogy azoknál csökkent legkevésbé a funkcionális kapacitás - izomerő, ellenállóképesség, mobilitás -, akik rendszeres edzést folytattak, szemben az inaktív életmódot élőkkel. Az izomerő megőrzése az idősebb korosztálynál még fontosabb, mint az állóképességi mutatók. A lábizmok ereje döntően befolyásolja az egyén függetlenségét, de az alsó végtagok erejének gyengülése, az ízületek mozgástartományának beszűkülése már a mindennapok életvitelét is megnehezíti. Erőedzés során, még ilyen korban is gyarapodik az izomtömeg, az edzések hatására javuló étvágy pedig a szervezet számára kedvezőbb, magasabb mértékű tápanyagfelvételt biztosít, mely javítja az erőállapotot, az egészséget.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend