Hirdetés
Alvászavar

Betegség ABC

A B C D E F G H I J K L M N O Ö P Q R S T TY U Ü V W Z
Alvászavar

Az alvás-ébrenlét ciklusban bekövetkező zavar. Több formája ismert:

-         az alvás többször megszakad az éjszaka folyamán

-         nehezen megy az elalvás, álmatlanság

-         hajnali ébredés

-         túl rövid vagy túl hosszú alvási intervallum

Hátterében legtöbbször lelki/pszichés gondok állnak.

  • 2016-06-22 Térjünk vissza a napi kétszeri alváshoz!

    Nem véletlenül szeretünk sziesztázni! Ugyanis egészen az iparosodásig, azaz a 18. század második feléig az volt a természetes, ha valaki kétszer aludt egy nap.

  • 2016-05-10 A nők többet alszanak, mint a férfiak

    Kutatóknak sikerült összegezniük az emberiség alvási szokásait egy mobiltelefonos applikációval.

  • 2016-03-26 A hiányzó 1 óra

    A hónap végén ismét előbbre kell állítani az óráinkat, hajnali 2-ről 3-ra. Ez azt jelenti, hogy egy órával előbb kell felkelnünk, ami kihatással lehet az egészségünkre.

  • 2016-02-02 Nem tudsz aludni? Ezt idd!

    A stressz és a kavargó gondolatok, a szorongás sok mindenkinek okoz alvásproblémákat. Adunk néhány tippet, mit igyál, ha nem szeretnél nyugtalan éjszakákat.

Hirdetés
  • 2015-10-10 A lélek hullámvasútján

    „Életünkben hangulati hullámok vannak, így hol fenn vagyunk egy-egy hullám tetején, hol lesüllyedünk a völgybe”- magyarázza a lelki betegségek, a depresszió okait orvos szakértőnk, dr. Kohári György. Írásából azt is megtudjuk, hogy mi a különbség a depresszió és az alvászavar között, de választ kapunk arra is, hogy örökölhetjük-e szüleinktől ezt az oly gyakori betegséget.

  • 2015-09-18 Házi praktikák horkolás ellen

    A horkolás az éjszakai pihenésünket zavaró kellemetlenség, amely súlyos esetben akár életveszélyes is lehet! Pedig egyszerű praktikákkal – mint például a háton alvás megszüntetése - az enyhe horkolást akár ki is lehet küszöbölni, de a kóros állapot kezelésére is többféle lehetőséget ismertet a szakorvos.

  • 2015-06-03 Egyórás terápiával az álmatlanság ellen

    Mindjárt az első kísérlet sikerrel járt, amely akut fázisban (mielőtt krónikussá válik) vizsgálta az álmatlan gyógyítását: a kutatók szerint a résztvevők majdnem kétharmadánál javult az alvás minősége egy hatvan perces viselkedésterápia után három hónappal.

  • 2015-04-29 Vége az óraátállítás okozta kínoknak

    Nemsokára vége az időeltolódás okozta alvászavarnak és sok más kellemetlenségnek. Kanadai kutatók ugyanis megtalálták azt a molekuláris kapcsolót, amelynek segítségével újra lehet indítani és szinkronizálni a szerveztünk belső óráját.

  • 2015-02-03 Az asztma növeli az alvási apnoe kockázatát

    Egy új kutatás szoros összefüggést fedezett fel a két betegség közt: az asztmás felnőttek körében magasabb az alvás közbeni légzéskimaradás veszélye. Dr. Potecz Györgyi tüdőgyógyász, allergológust, a Tüdőközpont orvosát a megelőzés lehetőségeiről kérdeztük.

  • 2014-07-21 Súlyos betegségeket okoz a válás

    A válás nem csak lelkünket, hanem testünket is megviseli. Az alvászavarokon túl most felfedezték, hogy a magas vérnyomás kialakulásában is szerepe van.

  • 2014-04-22 A fárasztó munkától rosszul alszunk

    A munkával járó stressz, illetve a hosszú munkaidő sokaknál alvászavarokat okoz - derült ki egy újonnan végzett kutatásból.

  • 2014-04-18 Praktikák a jó alváshoz

    A családtagok szinte minden reggel felteszik egymásnak a fenti kérdést. A válaszban pedig gyakran panaszkodunk: például arra, hogy nehezen aludtunk el, gyakran felébredtünk, nem aludtunk eleget, vagy hogy nem pihentük ki magunkat. Milyen is a jó alvás?

  • 2014-04-11 Alvásrohamok

    Képzeljék el, hogy egy vidám társaságban, felhőtlen szórakozás kellős közepén valaki összeesik s mély álomba zuhan. Mikor a többiek - akik mit sem értenek az egészből - felébresztik, bénultan fekszik hosszú perceken át, majd nagy nehezen teljesen rendeződik az állapota. Elég ijesztőnek hangzik, ugye?

  • 2014-04-09 Így leszünk kipihentek!

    Időnként mindenkivel előfordul, hogy minden igyekezete ellenére képtelen kipihenni magát éjszaka. Hogyan lehetünk még jobban kipihentek?

  • 2014-03-23 Az alvás minősége javul a korral

    A közhiedelemmel ellentétben az idősek mégsem alszanak rosszul, sőt az életkorral javul az alvásunk minősége - legalábbis erre jutottak 150 ezer ember kikérdezése alapján amerikai kutatók.

  • 2014-03-23 Melatoninban gazdag a bor

    Olasz kutatók igazolták, hogy bizonyos szőlőfajták különösen gazdagok melatoninban, ami magyarázatot adhat arra, hogy miért iszunk meg lefekvés előtt szívesen egy-egy pohár bort.

  • 2014-03-12 A nyugtalan lábak tönkretehetik az alvást

    Sokak életét megkeseríti, mégis csak ritkán sikerül azonosítani a nyugtalan láb szindrómát, amely - többek közt - a nyugodt alvást is ellehetetlenítheti. Egyes becslések szerint a felnőtt lakosság legalább 10 százalékát érinti, és bizonyos tényezők hajlamosíthatnak is a tünetegyüttesre.

  • 2014-03-01 Jöhet a tavasz!

    A téli álmot alvó emlősök kipihenten kezdik a tavaszt. Velük ellentétben mi a hosszú, hideg téli hónapok alatt is megszokott tempónk szerint élünk: nem csoda, hogy mire megérkezik a tavasz, elfáradunk. Éppen akkor lohad le az életkedvünk, amikor a természet éledezni kezd - micsoda igazságtalanság!

  • 2014-02-25 Aludni vagy nem aludni - A délutáni szunyókálásról

    Az óvodában még nehezen vettek rá minket, mostanra azonban vágyakozva gondolunk a délutáni szunyókálásra, aminek hasznosságáról és jótékony hatásáról megoszlanak a vélemények.

  • 2014-02-22 Álmatlan nők éjszakái

    Magyarországon a felnőtt nők közel kétharmada szenved alvászavarban. A Yougov által készített internetes felmérés, 7 európai országban (köztük Magyarországon) vizsgálta a különböző alvási panaszokat.

  • 2014-01-23 Korai alvás

    Azok a gyermekek, akiknek alvásideje főleg az éjszakai órákra tehető, jobban teljesítenek, mint azok, akik nem alszanak eleget éjszaka. 60 kanadai egy-másfél és kétéves gyermek vizsgálata során kiderült, hogy az alvás befolyásolja az impulzuskontrollt, a végrehajtó képességet és a gondolkodás rugalmasságát.

  • 2013-12-21 Nehéz korban

    A mai civilizált világban a rohanó életmód, a túl sok stressz, a helytelen táplálkozás, a sokféle munka miatt sok problémát kell megoldaniuk a nőknek. Életük delén, a negyvenes éveiktől a hormonális változások mellett (klimax) munkahelyi és családi problémák nehezíthetik életüket: munkahelyvesztés, esetleg válás, a gyermekek felnőtté válnak, saját családot alapítanak. Bár a nehéz élethelyzetekre kevésbé lehet felkészülni, a változókori kellemetlen tünetek ellen időben védekezhetnek.

  • 2013-12-18 A mozgásszervi megbetegedésekről

    A mozgásszervi megbetegedéseket korunk népbetegségeként tartják számon, mely hazánkban is nagyon sok embert érint: kit közvetve, a családjában előforduló megbetegedések révén, kit úgy, hogy saját maga az érintett.

  • 2013-12-14 Mennyi alvás kell?

    Télen talán még a szokásosnál is több alvásra van szükségünk. Hogy mi minden irányítja még az alvásigényünket, azt dr. Szakács Zoltán orvos ezredes, neurológus, alvásspecialista, az MH Honvédkórház - Állami Egészségügyi Központ Alvásdiagnosztikai és Terápiás Központjának vezető főorvosa segítségével foglaltuk össze.

  • 2013-11-25 Gyakori ok a magas vérnyomás hátterében

    A néma gyilkosnak nevezett magas vérnyomás okai igen sokrétűek lehetnek, viszont van egy tényező, ami egyre gyakrabban fedezhető fel a betegség hátterében. Ez pedig nem más, mint az alvási apnoe, aminek kutatások szerint sokszor túl kevés figyelmet szentelnek. Hogy hogyan függ össze vele a magas vérnyomás, arról dr. Kapocsi Judit tanárnő, a Trombózisközpont magas vérnyomás specialistája beszélt.

  • 2013-11-20 Minden 4. halálos közlekedési baleset oka a kialvatlanság

    Magyarországon 1300-1400 halálos közúti közlekedési baleset történik évente, becslések szerint minden negyedik tragédia a kialvatlanság számlájára írható, ugyanakkor közel 35 százalékuk közvetett kapcsolatban hozható magával az alvászavarokkal. Ennek megelőzése érdekében a Magyar Alvástársaság szeretné, ha a hivatásos gépjárművezetői alkalmasság megszerzését alvásdiagnosztikai szűrővizsgálatokon való részvételhez kötnék a jogalkotók.

  • 2013-11-01 Fibromyalgia, az ismeretlen betegség

    A Fibromyalgia-betegség az átlagnépesség 1 százalékánál jelentkezik, főleg a középkorú nőket érinti. A betegség kialakulásában több tényező játszik szerepet, többek között a fokozott stresszérzékenység, valamint vegetatív és hormonális zavarok. A környezeti ingerek iránti fokozott érzékenység és a csökkent alkalmazkodási képesség munkahelyi és családi konfliktusokat okozhat. A stressz, a rossz lelkiállapot pedig izomfájdalmakhoz, izommerevséghez vezet, tovább rontva ezzel a beteg közérzetét.

  • 2013-10-27 Szívszorító problémák

    Mára a szívinfarktus a szív- és érrendszeri betegségek között az első helyen szerepel. Érdemes megvizsgáltatni magunkat Cardio-CT géppel, mert a koszorúerek gyors, pontos, fájdalommentes vizsgálata, még a tünetek előtt kimutatja, ha baj van.

  • 2013-10-26 Edzés koffeinnel

    Sokan nem is gondolnak arra, hogy sportoláshoz üdítő vagy ásványvíz helyett inkább kávét vigyenek magukkal. Egy tanulmány szerint azonban a testedzés előtt két csésze kávénak megfelelő mennyiségű koffein elfogyasztása akár 50%-al is csökkentheti a sportolás után jelentkező izomfájdalmat.

  • 2013-10-19 Rosszabbul alszanak a nők?

    Álmatlan éjszakái mindenkinek vannak, a férfiaknak a nők miatt, míg a nőknek a férfiak miatt. Persze a rossz alvás hátterében állhatnak hétköznapi gondok, betegségek vagy éppen a belső ritmusunk elállítódása is.

  • 2013-10-19 A 10 leggyakoribb alvászavar

    Az alvás elméletileg a béke és a pihenés időszaka. A legtöbbünk éjszakai élete mélyalvásból és álmokkal teli REM fázisokból áll. Amikor azonban az alvásritmus felborul, ijesztő dolgok történhetnek. Sőt, egyes alvászavarok inkább hasonlítanak egy horrorfilmre, mint a való életre.

  • 2013-10-19 Az alvászavar a stroke előjele lehet

    Hazánkban az alvászavar, azaz az insomnia a lakosság 30 százalékát érinti. Az alvás probléma az agyi keringési zavar előjele is lehet, melynek kialakulásában a hipertónia, a cukorbetegség és a magas koleszterinszint játssza a főszerepet.

  • 2013-10-17 Mit üzennek a rémálmok?

    A rémálmok nem csak az éjszakai pihenést teszik tönkre. A negatív élményekkel teli, zavart alvás következményeként jelentkezhet nappali nyugtalanság, depresszió is. Mindez azonban elkerülhető, rémálmok ellen is létezik gyógymód.

  • 2013-10-14 Kiadós alvás

    Lassan nemzeti jelenség lesz az alváshiány. A modern, stresszes élet és az ágymegosztás elve mellett azonban vajon mit lehet mégis ez ellen tenni? Tehát hogy telt az előző éjjel? Bármi is a válasz, nagy valószínűséggel nem lesz kedvező. Egy átlagos brit mindössze öt és fél órát alszik megszakítás nélkül egy éjjel, ami jelentősen kevesebb a javasolt nyolc óránál. Ezzel ráadásul még nincs is vége.

  • 2013-10-08 Kóros nappali fáradtság - Ön is narkolepsziában szenved?

    Állandó fáradékonyság, túlzott aluszékonyság, nappali alvásrohamok. Hazánkban közel 5000 narkolepsziás beteg él, azonban csak töredékét ismerték fel és kezelik. A betegség gyakran nem diagnosztizált, vagy téves diagnózis születik.

  • 2013-10-08 Az ásítás a test termosztátja

    Az ásítás nemcsak a fáradtság vagy unalom jele, hanem a test módszere is arra, hogy agyunkat hűtse - idézte amerikai kutatók megállapítását szerdán a The Daily Telegraph című brit napilap online kiadása.

  • 2013-10-06 Horkolás az agyvérzés rizikófaktora?

    Az egyszerű alvási apnoéban (alvás alatti légzéskimaradásban) szenvedő emberek esetében nagyobb rizikója lehet a csendes agyvérzésnek, illetve az agy fehérjeállományát érintő szövetsérüléseknek - adta hírül a ScienceDaily internetes egészségügyi magazin.

  • 2013-10-02 A fehér "fényfék" a melatonin termelődésében

    A fehér fényű izzók jóval erősebben fékezik a szervezet létfontosságú melatonintermelését, mint a sárgásan világítók - erre jutottak egy nemzetközi tanulmány szerzői.

  • 2013-10-02 Ha jó az éjszaka, jó a napunk!

    Az alvás létszükséglet. Amíg mi pihenünk, szervezetünk újratermel bizonyos hormonokat, feltölti az adrenalinraktárakat, megújítja az energiaháztartást, rögzíti a napközben elsajátított új ismereteket, és feldolgozza a friss élményeket. Ahhoz képest, hogy mennyire fontos tevékenységről van szó, az alvással nem is foglalkozunk. Egészen addig, amíg elegendő jut belőle.

  • 2013-09-22 Inszomnia

    Az alvásnak fontos szerepe van életműködéseinkben, testi és lelki egészségünk fenntartásában. Az alvásnak a nap 24 órájára számított mennyisége (tartama) és minősége (szerkezete) akkor felel meg élettani regeneratív funkcióinak, ha idomul a nappali szellemi-fizikai igénybevétel mennyiségéhez. Az egészséges alvás során másnap kipihenten ébredünk és egész nap kipihentek és frissek maradunk.

  • 2013-09-21 Mindent a hangterápiáról!

    A hangrezonanciát ősidők óta használja az emberiség gyógyítás céljából. Az ütemes dobolás általi transzállapotban bekövetkező gyógyulás és gyógyítás őshazája, az indián sámánok Amerikája.

  • 2013-09-16 Többet költ, aki kevesebbet alszik

    Kialvatlan állapotban ne induljunk bevásárolni, ha nem szeretnénk feleslegesen sokat költeni. Az Obesity folyóiratban közölt kutatás szerint ilyenkor nemcsak többet veszünk a kelleténél, de nehezebben mondunk nemet az egészségtelen ételekre is.

  • 2013-09-01 Alvászavar

    Fáradtság, ingerlékenység és feszültség - ezek az álmatlanság következményei. Hosszú távon pedig agyi károsodáshoz vezethet az alváshiányos életmód. Szakember segítségével azonban megelőzhetőek a szövődmények. Magyarországon minden harmadik felnőtt ember küzd azzal a ténnyel, hogy nehezen tud elaludni, vagy képtelen átaludni az éjszakát. Pedig az álmatlanság következményei amellett, hogy rontják az életminőséget, halálhoz is vezethetnek.

  • 2013-08-28 Fáradt vagy álmos a gyerek?

    Honnan tudhatjuk, eleget alszik-e a gyermekünk? Meg tudjuk-e különböztetni, hogy fáradt, vagy csupán álmos? Íme a válaszok

  • 2013-08-22 Társadalmi és gazdasági károkat okoz az alvászavar

    Az erős horkolás nem csak a hálótársak problémája, de nagyon komoly társadalmi ráfordítást is igénylő gondok lehetnek.

  • 2013-08-04 Alvászavarok gyermekkorban

    Az újdonsült szülőket alaposan kimeríti a csecsemő körüli megannyi teendő, a huszonnégy órás készenlét. A nappali \"folyamatos üzemmódot\" a szülők többsége minden zokszó nélkül tudomásul veszi, ám ahogy cseperedik a kicsi, egyre többször kérdezik jobb híján egymástól , mikor jön már végre el az az idő, amikor végigalhatják az éjszakát.

  • 2013-07-18 Hogyan kezelhetőek az alvászavarok?

    Az alvászavar napjainkban egyre többeket érint - a felnőtt lakosság negyede szenved krónikus alvászavarban -, és ez komoly hatással van a társadalomra és a gazdaságra egyaránt - mondta Szakács Zoltán, az Állami Egészségügyi Központ ideggyógyászati osztályának vezetője. 

  • 2013-06-21 Reflux is okozhat alvászavart

    A gyomorégésen kívül horkolást, sőt akár pánikkal járó, éjszakai légzési nehézséget is okozhat a reflux, ám csak kevesen vannak tisztában a két jelenség összefüggésével.

  • 2013-05-19 Fogas kérdés

    \"Az én kisfiam még egyszer sem aludta át az éjszakát\" - panaszolja az egyik kismama a játszótéren, a homokozó szélén ülve - \"a frontokra is nagyon érzékeny, de a fogzás még annál is jobban megkínozza!\" Az ilyen panasz nem egyedi jelenség.

  • 2012-12-29 Magyar alvásterápia

    Magyarországon elsők között kezdtek foglalkozni a biológiai ritmusok és az alvászavarok terápiás kezelésével. A kutató alvásterapeuták szerint a pszichológiának fontos szerepe van a különböző elalvást segítő technikák kidolgozásában, mivel az alvászavarok nagy része pont az elalvást ill. a visszaalvást érinti. A hazai alvásterápiás tapasztalatok alkalmazásával új esélyekhez juthatnak a rosszul alvó felnőttek.

Hirdetés
Hirdetés
Pirula Trend